• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

علت خشکی لب چیست؟

علت خشکی لب چیست؟

خشکی لب می تواند خیلی آزاردهنده و دردناک باشد و حتی باعث ایجاد زخم و خون ریزی گردد. اما به دلایل متفاوت اکثر افراد در طول فصل های مختلف سال دچار خشکی لب می شوند. علت آن چه وابسته به آب و هوا باشد چه پماد لب نامناسب می توان با راهکارهای کاربردی این عارضه را درمان کرد. لب ها بر خلاف پوست بدن غدد چربی ساز ندارند به همین علت به سرعت مستعد خشک شدن می باشند.

 

چگونه می توان از خشکی لب ها جلوگیری کرد؟

لب ها را با زبان مرطوب نکنید. لیس زدن لب ها باعث خشک شدن بیشتر آن ها می گردد. زیرا بزاق دهان بسیار سریع تبخیر می شود. در نتیجه لب ها خشک تر از قبل می شوند.
از پماد لب معطر یا طعم دار استفاده نکنید. زیرا بوی آن باعث لیس زدن ناخودآگاه لب ها می شود و منجر به خشکی بیش از حد لب ها می گردد.
بر روی لب ها ضدآفتاب بزنید. پوست لب نیز باید از نور مستقیم آفتاب محافظت شود. نور آفتاب می تواند پوست لب را خشک و پوسته پوسته کند.
سرما یکی از علت های خشکی لب می باشد. به هنگام بارش برف و سرمای شدید سعی کنید لب ها را پشت شال گردن خود پنهان کنید.
برخی مواد غذایی و آرایشی حاوی ماده ای به نام آلرژن هستند. کسانی که پوست لب هایشان حساس می باشد با آلرژن دچار خشکی شدید می شوند. آلرژن در عصاره موادی مانند شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی، سویا، گندم و مواد دریایی وجود دارد.
پوست خود را از داخل و بیرون آبرسانی کنید. در فصل سرما رطوبت فضای خانه را در حالت تعادل نگه دارید. به مقدار کافی آب بنوشید زیرا کم آبی بدن باعث خشک شدن لب ها و پوست بدن می گردد.
گاهی خشکی لب ها بر اثر مصرف برخی داروها اتفاق می افتد. قبل از مصرف هر دارویی عوارض جانبی آن را به دقت مطالعه نمایید.

راهکارهای درمان خشکی لب

خشک شدن لب ها پوسته پوسته شدن آن ها را به همراه دارد. لایه برداری از پوستی که خشک شده اما سلول های آن زنده هستند باعث بروز درد و خون ریزی می شود. بنابراین ابتدا از کرم نرم کننده یا مرطوب کننده استفاده کنید و سپس با اسکراب مناسب (خانگی یا کارخانه ای)، پوست لب را لایه برداری کنید.
حتما از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده هایی که حاوی موم عسل می باشند در نگه داری رطوب پوست لب بسیار تاثیرگذار هستند. شب ها قبل از خواب زمان مناسبی برای مصرف مرطوب کننده لب است. روغن نارگیل و کره کاکائو نیز در رطوبت رسانی لب ها به کار می روند.
این دو محصول روند بهبودی خشکی لب را سرعت می بخشند. اگر بعد از انجام این روش ها هیچ تغییری در بهبود پوست لب ها مشاهده نکردید باید به دنبال دلایل پزشکی آن باشید.

 

عوارض درمان نکردن ترک لب ها

اگر ترک لب ها درمان نشوند مانند یک زخم باز دچار عفونت می گردد و باکتری ها به داخل ترک ها نفوذ می کنند. در چنین شرایطی حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. همواره بخشی از نسخه پزشکان برای درمان خشکی لب شامل پماد ویتامین A می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *