علائم و درمان زگیل

علل رایج ایجاد زگیل

زگیل نوعی عفونت پوستی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. عفونت باعث ایجاد برجستگی های خشن و همرنگ روی پوست می شود توجه داشته باشید که این ویروس مسری است یعنی شما می توانید از دست زدن به فردی که این زگیل را دارد، مبتلا شوید. زگیل‌ها بیشتر روی دست‌ها ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند پا، صورت، اندام تناسلی و زانو را نیز درگیر کنند.

زگیل ها برجستگی های زبر غیر سرطانی (خوش خیم) هستند که روی پوست ایجاد می شوند. آن ها زمانی ایجاد می شوند که ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV وارد بریدگی یا شکستگی در پوست شده و باعث عفونت شود.

انواع زگیل

انواع زگیل بسته به قسمت آسیب دیده بدن متفاوت است که از انواع مختلف آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زگیل دست:

یکی از معمولی ترین نوع زگیل به شمار می رود.

زگیل صورت:

زگیل های مسطح، صورت و پیشانی را درگیر می کنند.

زگیل پا:

زگیل های کف پا در کف پا ظاهر می شوند. این زگیل ها شبیه پینه هایی با نقاط سیاه ریز در مرکز هستند. آن ها اغلب دردناک هستند و به صورت خوشه ای تشکیل می شوند.

زگیل تناسلی:

زگیل هایی که روی آلت تناسلی یا واژن ایجاد می شوند زگیل تناسلی نامیده می شوند. این زگیل ها نوعی عفونت مقاربتی هستند. شما از طریق تماس جنسی با یک فرد مبتلا به زگیل تناسلی مبتلا می شوید.

زگیل دور زبانی و زیر زبانی:

این زگیل ها در زیر یا اطراف ناخن های دست و پا ایجاد می شوند.

انواع زگیل

زگیل ها از نظر ظاهری متفاوت هستند و از علائم مختلف آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. گنبدی شکل
  2. تخت
  3. خشن

همچنین توجه داشته باشید که زگیل ها از رنگ های متفاوتی چون قهوه ای، خاکستری یا سیاه برخوردار می باشد.

روش های جلوگیری از ایجاد زگیل

واقعا هیچ راهی برای پیشگیری از زگیل وجود ندارد. با این حال، می توانید با انجام این مراحل، خطر ابتلا به ویروس را کاهش دهید یا از گسترش زگیل جلوگیری کنید:

• از اصلاح روی زگیل خودداری کنید.
  • عادت جویدن ناخن یا چیدن کوتیکول ها را کنار بگذارید.
  • حوله، پارچه لباسشویی، لباس، ناخن گیر، تیغ یا سایر وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید.
  • به زگیل شخص دیگری دست نزنید.
  • برای پیشگیری از زگیل تناسلی واکسن HPV را دریافت کنید و از کاندوم استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از گسترش زگیل کف پا، پاهای خود را خشک نگه دارید.
  • سعی کنید زگیل را خراش ندهید، نبرید یا نچینید.
  • هنگام استفاده از رختکن عمومی، محوطه استخر یا دوش، از دمپایی یا کفش استفاده کنید.

ترفند های درمان زگیل

زگیل ها اغلب پس از مبارزه سیستم ایمنی بدن با ویروس، خود به خود از بین می روند. از آنجایی که زگیل ها می توانند گسترش یابند، باعث درد و ناراحتی شوند، ممکن است پزشک شما درمان را توصیه کند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.درمان خانگی زگیل

داروهای رفع زگیل بدون نسخه (OTC) مانند Compound W حاوی اسید سالیسیلیک هستند. این ماده شیمیایی زگیل ها را یک لایه در یک زمان حل می کند. این محصولات به صورت مایع، ژل و پچ عرضه می شوند. ممکن است لازم باشد دارو را هر روز به مدت چندین ماه استفاده کنید تا زگیل به طور کامل از بین برود.

2.انجماد

در طی روشی به نام کرایوتراپی، پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می کند. پس از انجماد، یک تاول تشکیل می شود. در نهایت تاول و زگیل پوست کنده می شوند و ممکن است به چندین درمان نیاز داشته باشید.

3.ایمونوتراپی

برای زگیل های سرسختی که به درمان های سنتی پاسخ نمی دهند، ایمونوتراپی به سیستم ایمنی شما کمک می کند تا با ویروس مبارزه کند. این فرآیند شامل یک ماده شیمیایی موضعی مانند دیفنسیپرون (DCP) است. DCP  یک واکنش آلرژیک خفیف ایجاد می کند که باعث از بین رفتن زگیل می شود.

4.لیزر زگیل

اما موثرترین درمان، درمان با لیزر است. پزشک شما از نور لیزر برای گرم کردن و از بین بردن عروق خونی ریز داخل زگیل استفاده می کند. این فرآیند جریان خون را قطع می کند و زگیل را از بین می برد.

5.داروهای موضعی

ممکن است پزشک از مخلوط مایع حاوی ماده شیمیایی کانتاریدین استفاده کند. یک تاول در زیر زگیل ایجاد می شود و جریان خون آن را قطع می کند. برای برداشتن زگیل مرده باید حدود یک هفته دیگر به مطب پزشک مراجعه کنید.

درمان زگیل با لیزر

برای درمان زگیل ها با لیزر بهتر است که ابتدا به بهترین دکتر پوست مراجعه نمایید تا بهترین درمان نیز انتخاب گردد. اکثر پزشکان از روش کرایوتراپی برای حذف و برداشتن زگیل ها استفاده می کنند که با مراجعه 3 تا 4 جلسه زگیل کاملا محو شده و هیچ گونه آثاری از آن به جا نمانده است. انواع تکنیک‌ها و روش‌های لیزر شامل موارد زیر است:

• کرایوتراپی

کرایوتراپی بیش از سایر روش های دیگر ممکن است به تخریب ملانوسیت ها اقدام نماید که در صورتی که پزشک پوست از کرایوتراپی ناکافی استفاده کند ممکن است که زگیل حلقوی شکل را در پی داشته باشد و درمان را در آینده با مشکل مواجه کند.

درمان زگیل ها با لیزر بهترین گزینه جهت خلاص شدن از شر زگیل های کف پا و مسطح و.. می باشد. حذف پاپیلوم یا زگیل ها با لیزر‌درمانی با بی‌حسی موضعی صورت می گیرد که پس از اعمال این روش نوعی تورفتگی های ریزی در بافت پوست نمایان خواهد شد. متذکر می شویم که بیمار نباید نگران شود زیرا طی چند هفته کاملا برطرف خواهد شد و هیچ علائمی را به جا نخواهد گذاشت.

• لیزر دی اکسید کربن یا CO2

لیزر دی اکسید کربن یا CO2 که پزشک پوست از این روش برای حذف زگیل های دور ناخن و یا زیر ناخن استفاده می کند. این روش هیچ گونه عارضه ای ندارد اما در صورت مراجعه به پزشک آماتور ممکن است که درد و خونریزی را در پی داشته باشد.

• لیزر گارنت ایتریم آلومینیوم یا YAG

لیزر گارنت ایتریم آلومینیوم یا YAG  که معمولا زمانی از این روش استفاده می شود که زگیل ها در ناحیه های کوچک تری ظاهر شده باشند و هیچ گونه درد و ناراحتی را نیز در پی ندارد. از این نوع لیزر برای درمان زگیل ها با لیزر روی ناحیه صورت به هیچ وجه نباید استفاده شود.

• لیزر رنگینه ای پالسی یا PDL

لیزر رنگینه ای پالسی یا PDL  که برای حذف زگیل های ناحیه صورت مورد استفاده قرار می گیرد هیچ گونه زخم و ناراحتی را در پی ندارد و حتما باید یک پزشک پوست باتجربه این پروسه را انجام دهد تا نتایج موفقیت آمیز و ایده ال باشد.

• الکتروکواگولاسیون

از دیگر روش درمان زگیل می توان به روش الکتروکواگولاسیون اشاره کرد که در این پروسه پزشک پوست جهت حذف زگیل با جریان برق پرفرکانس استفاده می کند. گفته می شود که این روش مقداری درد آور می باشد ،‌ بنابراین پزشک قبل از آن از بی‌حسی موضعی جهت التیام درد استفاده می کند. مقدار کمی از پوست برای بررسی بافت‌شناسی را می گیرند. زخم ایجاد شده پس از درمان در حدود یک هفته از بین می‌رود.احتمال ماندن جای زخم زیاد است، به همین دلیل است که از الکتروکواگولاسیون برای برداشتن زگیل کف پا و یا صورت بسیار رایج نمی باشد.

کلینیک زیبایی میها واقع در لاهیجان با بروزترین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو در خدمت شما می باشد.

زگیل