• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

روش های برداشتن خال

روش های برداشتن خال

روش های برداشتن خال ،به‌ طور کلی به دلیل تکثیر و فعالیت بیش از اندازه سلول ‌های رنگدانه ساز ( ملانوسیت ) و غیر رنگدانه ساز ( کراتینوسیت )، خال ها به وجود می آیند که در ادامه با بیان روش های مدرن موجود در حذف خال‌ ها، و روش مناسب با توجه به نوع خال می‌ پردازیم.

از انواع  روش های برداشتن خال و بهترین روش برداشتن خال می توان به موارد زیر اشاره داشت:

سوزاندن خال

به وسیله دستگاه کوتر از طریق ایجاد گرما به وسیله جریان برق، سوزاندن خال و برداشت آن انجام می ‌شود. این شیوه یکی از روش های قدیمی است که استفاده از آن باعث ایجاد قسمت‌ های عمیق و فرورفتگی چاله مانندی در پوست خواهد شد و دیگر کم تر کسی به سراغ این روش می رود.

این روش بیشتر در گذشته برای برداشتن خال ‌های ریز و سطحی کاربرد داشته؛ امروزه دستگاه‌ های رادیو فرکوئنسی جایگزین دستگاه‌ های کوتر شده ‌اند که بقایای کمتری روی پوست می‌ گذارند.

برداشتن خال با نیتروژن مایع

شایان به ذکر می باشد که استفاده از دستگاه کرایو تراپی برای منجمد کردن و فریز کردن ضایعات پوستی مانند موارد مهم زیر استفاده می شود:

  1. خال
  2. زگیل
  3. کک و مک
  4. میخچه
  5. برخی ضایعات پوستی دیگر

مایع درون این دستگاه سرمای شدیدی حدود 196- درجه سانتی‌گراد دارد. وقتی محتویات دستگاه کرایو روی ضایعه‌ پوستی مورد نظر اسپری می‌شود درجه حرارت بافت ضایعه را به شدت و با سرعت بسیار زیادی کاهش می‌دهد و باعث انجماد و فریزشدن بافت و مرگ سلولی آن خواهد‌ شد.

برداشتن خال با لیزر

برداشت خال با لیزر در واقع بهترین روش برای حذف خال می باشد. لیزر فن ‌آوری نوین علمی است که در برداشتن خال کاربرد دارد. از امواج لیزر برای تخریب یا تراش خال استفاده می ‌شود.

این روش جراحت یا زخم به همراه ندارد، به دلیل این که در آن نیازی به برش پوست یا بخیه نیست و بیمار درد کمتری را احساس می‌کند. این روش مناسب خال ‌های صاف و قهوه ‌ای یا سیاه رنگ است. برداشتن کامل خال بین یک تا سه جلسه درمان نیاز دارد. این روش برای خال ‌های بسیار بزرگ یا خال ‌هایی که از پوست بیرون زده‌اند مناسب نمی باشد.

به نکات بسیار مهمی که در زیر اشاره می شود توجه فرمایید:

  1. در این روش یک داروی بی حسی سطحی در ناحیه، تزریق شده تا ناحیه بی ‌حس شود و سپس نور لیزر را مستقیماً به خال می ‌تابانند تا آن را گرم کرده و بترکاند.
  2. این روش بدون درد است و خطر ایجاد جای زخم در آن کم می‌ باشد.
  3. این روش برای خال ‌هایی که شکلی غیرمعمول دارند پیشنهاد نمی‌ شود.
  4. پس از درمان، ناحیه مورد نظر کمی قرمز رنگ شده و یک پوست زخم ایجاد می ‌شود که در نهایت پس از چند هفته می ‌افتد.
  5. خطر ایجاد عفونت در روش برداشتن خال با لیزر به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  6. پرتو لیزر نمی‌ تواند به نقاط عمیق پوست برسد بنابراین از این روش تنها می توان برای مسطح کردن خال ‌های گوشتی موجود در سطح پوست استفاده کرد و اگر خال گوشتی بیمار دارای ریشه‌ های عمیق باشد، نمی ‌توان از لیزر درمانی استفاده کرد.

روش جراحی برای برداشتن خال

بهترین روش برداشتن خال ، پرکاربرد ترین روش برای برداشتن خال روش جراحی است. با بی ‌حس کردن پوست و حذف بخش رشد کرده خال با قیچی یا با چاقوی جراحی، خال برداشته می‌ شوند. سه روش برای برداشتن خال صورت و بدن با جراحی وجود دارد که از آن ها به صورت زیر اشاره می کنیم:

  1. خارج سازی کامل تراشه‌ ای
  2. بیوپسی پانچ
  3. جراحی برشی

در قسمت بعد به توضیح هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت:

تراشیدن :

برای خال ‌هایی که از سطح پوست بالاتر آمده ‌اند، از این روش استفاده می‌ شود. در این روش، ابتدا پزشک شما یک بی‌ حس کننده موضعی را به ناحیه اطراف خال اعمال کرده و با استفاده از یک اسکالپل کوچک و تیز‌ خال را می ‌تراشد.

بیوپسی پانچ :

تکنیک بیوپسی پانچ، معمولاً برای خال ‌های پوستی کوچک تر استفاده می‌ شود و شامل استفاده از یک دستگاه خاص برای پانچ کردن یک قطعه پوستی است.

جراحی برش :

خال‌های پوستی که مسطح یا بدخیم هستند معمولاً با عمل جراحی برداشته می ‌شوند، یعنی پزشک کاملاً خال را بریده و به طور کامل آن را بر می‌دارد، سپس با بخیه پوست را می‌ بندد.

مراقبت ‌های بعد از برداشتن خال :

  • برای برداشتن خال لازم است به مطب پزشک مجرب و ماهر مراجعه کنید.
  • کشیدن بخیه‌ هایی که روی صورت زده می ‌شوند ظرف چهار تا هفت روز بعد از جراحی انجام می‌ شود.
  • در مورد بخیه ‌های سایر نواحی بدن کشیدن بخیه ظرف هشت تا بیست و یک روز، بسته به محل بخیه ‌ها و انتخاب پرشک انجام می ‌شود.
  • برخی افراد تصور می‌ کنند که زخم ناشی از برداشتن خال در صورت باز بودن و قرار گرفتن در معرض هوا بهبود می ‌یابد. ( این فرضیه با استفاده از مطالعات رد شده است. بهبود سریع تر زخم با استفاده از پانسمان مناسب هم چنین با استفاده از پماد بعد از برداشتن خال، مانند پماد های آنتی بیوتیک انجام می ‌شود. )
  • بعد از برداشتن خال شما باید کرم ترمیم کننده و پانسمان را روی زخم قرار دهید.
  • زخم را روزی یک تا دو بار با آب و یا با هیدروژن پراکساید رقیق شده تمیز نمایید و بعد از تمیز کردن زخم باید مجدداً از پانسمان استفاده کنید.

لازم به ذکر است که اقدامات ذکر شده باید تا بهبودی کامل زخم ناشی از برداشتن خال ادامه پیدا کند. ویتامین E روند بهبود زخم را کُند می‌کند و حتی اگر ویتامین E مستقیماً روی محل قرار داده شود ممکن است اسکارهای ایجاد شده بدتر نیز بشود.

می توان بیان کرد که در بازار محصولاتی وجود دارد که می‌ تواند اسکار را بهتر کند. پس از برداشتن خال نیازی برای مراجعه مکرر به پزشک وجود ندارد. پوست جدید زیر خال بسیار حساس و ملتهب است پس در معرض خورشید قرار نگیرید.

حداقل به مدت یک ماه و نیم پس از برداشن خال از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. ضمن این که ناحیه تحت جراحی، را نباید آلوده کنید و از اعمال فشار نیز باید اجتناب شود.

 

 

کلینیک زیبایی میها واقع در لاهیجان با بروزترین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو در خدمت شما می باشد.

01341219506-7

09021453930

09113405504

 

برداشتن خال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *