آیا درمان میگرن با بوتاکس ممکن است؟

اگر به‌دنبال اطلاعاتی در زمینه‌ی درمان میگرن با بوتاکس هستید، احتمالاً یا دچار سردرد‌های شدید میگرنی یا به‌طور یقین مبتلاء به میگرن هستید. از آن‌جایی که سردرد‌های میگرنی می‌توانند بسیار شدید و زجرآور باشند، نظرات در مورد بوتاکس میگرن می‌تواند جالب باشد. اما آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن عملی است؟

در چه زمانی باید به میگرن شک کنید؟

در صورتی‌که در هر ماه ۱۴ روز یا کمتر دچار سردرد شوید یا انواع دیگر سردرد مثل سردرد خوشه‌ای را تجربه ‌کنید (سر دردی که شروع آن از داخل یا اطراف یکی از چشم‌ها یا یک طرف از سر و بسیار شدید است) ممکن است که به میگرن مبتلاء نباشید.

اما چه زمانی شما باید به میگرن شک کنید و برای آزمایش‌های تشخیصی به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید؟ در صورتی که دو مورد زیر در مورد شما صادق است حتما باید به پزشک مراجعه نمایید:

• زمانی که سابقه‌ی سردرد‌های میگرنی دارید.
  • احساس سردرد در بیشتر روز‌های ماه (۱۵ روز یا بیشتر) که ۴ ساعت در روز یا بیشتر طول می‌کشد.

در سال ۲۰۱۰، OnabotulinumtoxinA یا بوتاکس برای استفاده‌ی بزرگسالان مبتلاء به میگرن مزمن مورد تایید قرار گرفت. بنابراین درمان سردرد میگرنی  از این سال مد نظر قرار گرفته است.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین (Neurotoxin) و سمی است که توسط باکتری‌ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinumساخته میشود. تزریق بوتاکس میتواند به صاف شدن چین و چروک کمک کند زیرا ماهیچههای صورت را شل میکند. این ماده همچنین به افرادی که به‌دلیل یک بیماری عصبی مانند فلج مغزی، دچار تیک و اسپاسم هستند، کمک می‌نماید..

آیا درمان میگرن با بوتاکس ممکن است؟

علت درمان میگرن با بوتاکس

فرضیه‌ی درمان میگرن  از آن‌جا شروع شد که افرادی که سردردهای میگرنی را تجربه می‌کردند برای درمان چین و چروک‌های صورت خود، به بوتاکس روی آوردند. پس از مدتی این افراد به پزشکان اظهار داشتند که سردردشان بهتر است. بنابراین پزشکان شروع به مطالعه‌ی درمان قطعی میگرن نمودند.

آیا درمان سردرد با تزریق بوتاکس زیبایی امکان‌پذیر است؟

در یک مطالعه روی افراد بزرگسال مبتلاء به سردردهای مزمن میگرنی، تزریق بوتاکس منجر به کاهش تعداد روزها و انواع دیگر سردرد شد. آن‌ها هم‌چنین روز‌های بدون درد بیشتری را در هر ماه تجربه کردند به همین دلیل به نظر می‌رسید که درمان میگرن مزمن با بوتاکس جواب داده است.

مراقبت بعد از بوتاکس

معمولاً پس از هر عمل درمانی (هرچند سرپایی و بدون بیهوشی باشد)، دستورالعملی برای مراقبت در اختیار فرد مراجعه‌کننده قرار می‌گیرند). مراقبت بعد از بوتاکس نیز شامل موارد زیر می‌شود:

• پرهیز از ورزش شدی تا ۲۴ ساعت پس از تزریق
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا گرما تا ۷۲ ساعت پس از تزریق
  • پرهیز از مصرف نمک
  • پرهیز از حرکت دادن ناحیه‌ی تحت درمان

آیا درمان میگرن با بوتاکس قطعی است؟

مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است و نتایج بیان‌گر این است که درمان میگرن موثر است. اما در این جهان هیچ چیز قطعی نیست. عوامل و شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند یک فرضیه را نقض کنند. پس با توجه به مطالعات فقط می‌توان بیان کرد که درمان میگرن توانسته است به نتایج مثبتی منجر شود.