برای درمان موهای زیر پوستی چه باید کرد

علت برگشت مو در بدن

برگشت مو زمانی اتفاق می‏ افتد که موهای تراشیده شده، برعکس رو به داخل پوست رشد می ‏کنند. این مشکل باعث ایجاد التهاب، درد و برآمدگی‏ های کوچک در ناحیه اصلاح مو می‏ گردد. این عارضه بسیار شایع است و بهترین راه درمان موهای زیر پوستی و خلاص شدن از فولیکول چنین موهایی (لیزر موهای زائد) می ‏باشد.

راه شناسایی موهای زیر پوستی از جوش ‏های زیرپوستی

برجستگی ‏های کوچک، جامد و گرد – ضایعات کوچک، پر از چرک و تاول – تیرگی پوست – درد – خارش.

اگر گاهی اوقات برگشت مو به داخل پوست برای شما پیش می ‏آید نگران نباشید. زمانی باید به پزشک مراجعه کنید که این فرآیند مداوم تکرار شود.

دلایل فرو رفتن مو در پوست

ساختار مو و جهت رشد آن نقش اصلی در این زمینه دارند. فولیکول موهای فرفری و حالت دار رشد موها را به جهات مختلف متمایل می ‏کند. وقتی موها در حالت خشک تراشیده می ‏شوند موهای زیر پوستی تشدید می‏ گردد. کشیدن پوست هنگام اصلاح و تراشیدن موها برخلاف جهت از عوامل بروز این مشکل هستند.

هنگامی که مو به داخل پوست وارد می‏ شود، بدن آن را به عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و عفونت می‏ کند. از عوارض و خطرات موهای زیر پوستی می ‏توان به عفونت باکتریایی، تیره شدن پوست (هایپرپیگمنتاسیون) و کلوئید (زخم‏ های دائمی) اشاره کرد.

راه های پیشگیری از مو برگشتی

قبل از اصلاح موها پوست خود را با آب گرم و یک پاک کننده ملایم صورت بشویید..
چند دقیقه قبل از اصلاح از یک کمپرس گرم یا کرم و یا ژل برای نرم شدن موها استفاده کنید.
چند دقیقه قبل از تراشیدن موها کرم اصلاح یا ژل کننده روغن بزنید تا موها نرم شود. یا یک کمپرس گرم استفاده کنید.
ژیلت را بعد از هر بار استفاده کاملا بشویید.
بعد از اصلاح موها از لوسیون استفاده کنید.
برای درمان موهای زیر پوستی چه باید کرد
پزشک بلافاصله پس از مشاهده پوست می‎تواند برگشت موها را تشخیص دهد. حتما پماد و کرم‏ های لایه ‏بردار تجویز می‏ شود. داروهای حاوی رتینوئید در پاک‏سازی سلول‏های مرده پوست کمک می‎کنند. کرم ‏های استروئیدی برای درمان التهاب به کار می‏ روند. برای بیرون درآوردن موها خراش‏ های کوچکی در سطح پوست ایجاد می ‏شود که برای جلوگیری از عفونت زخم‏ ها باید آنتی بیوتیک مصرف شود.

احتمالا سوالاتی که پزشک از شما در رابطه با عارضه موهای زیر پوستی خواهد پرسید شامل موارد زیر می ‏گردد:

آیا این علائم همیشگی است یا بعضی اوقات پیش می‏ آید؟
چند بار در هفته موها را اصلاح می‏ کنید؟
از چه روشی برای اصلاح موها استفاده می‏ کنید؟