• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

بوتاکس چیست و چطور عمل میکند

  • ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰
  • دیدگاه: ۰
  • بوتاکس

تاریخچه استفاده از بوتاکس

بوتاکس اولین درمانی است که سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) جهت برطرف کردن موقت خطوط اخم متوسط ​​تا شدید ، خطوط پنجه کلاغی، خطوط پیشانی، خطوط گردن، درمان میگرن و کاهش تعریق در بزرگسالان مورد تایید قرار گرفته است.

از سال 1980 بوتاکس یا بوتولونیوم نوع A در درمان استرابیسم یا انحراف چشمی کاربرد داشته است. بوتاکس در سال 1989 در درمان اسپاسم های یک طرفه صورت و ابرو و سپس در سال 2004 استفاده از بوتاکس برای درمان تعریق زیر بغل و بدن و در سال ۲۰۱۰ در درمان میگرن مورد سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تایید قرار گرفته شد.

هم اکنون بوتاکس در سراسر دنیا به ویژه ایالات متحده بیشترین استفاده را علی الخصوص در بازیگران هالیوودی دارد. لازم به ذکر است که هیچ کرم یا محلول موضعی یا مکملی به هیچ عنوان نمیتواند جایگزین تزریق بوتاکس باشد.

 

بوتاکس چیست ؟

بوتاکس متشکل از توکسین کلستریدیوم بوتولونیوم است. نوعی باکتری که معمولا در غذاهای کنسرو شده مانند تن ماهی تاریخ مصرف گذشته، یافت میشود. مصرف خوراکی این توکسین منجر به مسمومیت شدید غذایی فرد میشود اما با تکنیک های جدید و ترکیب این توکسین با هماگلوتینین و پروتئین آلبومین می توان این ماده را بدون هیچ خطری به صورت تزریق موضعی و عضلانی به کار برد.

 

انواع بوتاکس

هفت نوع توکسین بوتولونیوم شناخته شده که با حروف A,B,C,D,E,F,G نشان داده میشوند که در درمان زیبایی از بوتاکس نوع َA استفاده میشود مگر در موارد محدودی که فرد به نوع A بوتاکس حساسیت داشته باشد که در این صورت پزشک از بوتاکس نوع B (مایوبلاک) استفاده میکند.

 

عملکرد بوتاکس

بوتاکس (بوتولونیوم نوع A) با غیر فعال کردن پایانه های عصبی منجر به از دست رفتن فعالیت عضلات به طور موقت میشود و لزوم تکرار تزریق بوتاکس به همین علت است و با تزریق بوتاکس چین و چروک های صورت از بین میرود. آنچه باید بدانید این است که بوتاکس برای فلج کردن موقتی یا تضعیف عملکرد عضلات کاربرد دارد.

 

اثرگذاری بوتاکس

تزریق بوتاکس بین ۳ تا ۵ دقیقه طول میکشد. اثر بوتاکس ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت پدیدار میشود و تا دو هفته به اوج اثر خود می رسد که این مدت زمان بسته به نوع دارو و واکنش پوست هر فرد متغیر است. بنابراین ترمیم بوتاکس بین ۳ تا ۵ هفته بعد از تزریق انجام میگیرد. لازم به ذکر است بعد از پنج هفته ترمیم بوتاکس نه تنها منجر به بهبود اثر بوتاکس نمیشود که حتی گاهی باعث تداخل در اثر بوتاکس میشود. بعد از تزریق نیازی به استراحت نیست و تنها باید ظرف این مدت مراقبت های لازم انجام پذیرد.

 

مزایای بوتاکس نسبت به روش های دیگر:

بوتاکس روشی موثر و غیر تهاجمی در جهت زیباسازی و جوانسازی پوست صورت و بدن است و مزایای آن:

عدم نیاز این روش به بستری و بیهوشی
هزینه کمتر نسبت به سایر عمل های زیبایی
درد کمتر بوتاکس نسبت به سایر روش ها
انجام فعالیت های سبک روزانه بلافاصله بعد از تزریق
نداشتن دوره ی نقاهت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *