تزریق بوتاکس برای میگرن، بهترین درمان میگرن

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین (سم مؤثر بر سیستم عصبی) است. سمی که توسط باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینیوم ساخته می‌شود. در صورتی آن را در غذای فاسد بخورید می‌تواند باعث واکنش مرگباری به نام بوتولیسم شود زیرا سیگنال‌های اعصاب شما را مسدود می‌کند و ماهیچه‌های شما را فلج می‌کند.

بوتاکس در میگرن چگونه عمل می‌کند؟

نحوه عملکرد بوتاکس در میگرن مزمن تغییر در آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی، تغییر در بیان سطحی گیرنده‌ها و سایتوکاین‌ها و همچنین افزایش انتقال نوروترنسمیترهای اپیوییدی است. بوتاکس از این طریق باعث کاهش حساسیت محیطی و مرکزی در میگرن مزمن می‌شود.

شروع اثر بوتاکس حدود ۲ هفته طول می‌کشد و اگر بیمار به‌خوبی به بوتاکس پاسخ دهد بیش از ۵۰٪ دردهای ناشی از میگرن مزمن کاهش پیدا می‌کند.

آیا بوتاکس میگرن را درمان میکند؟

تزریق بوتاکس، که به آن در اصطلاح عامیانه آمپول میگرن می‌گویند، در ۷۱ درصد بیماران باعث بهبودی قابل‌توجه می‌شود. اکثر بیماران عارضه خاصی نخواهند داشت و درمان را به‌خوبی تحمل می‌کنند. به همین دلیل با دلایل عملی بسیار قوی بوتاکس در بیماران مبتلا به میگرن مزمن به کار می‌رود. آمپول میگرن نسبت به داروهای میگرن عوارض کمتری دارد.

در یک مطالعه مهم بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی مزمن به کار گرفته شد. طبق نتایج این مطالعه تعداد روز‌های ابتلا به سردرد کاهش یافت و بیماران روزهای بیشتری را بدون درد سپری می‌کردند. در مطالعه‌ای دیگر، تقریباً نیمی از افرادی که دو نوبت تزریق بوتاکس انجام دادند، حدود ۵۰٪ کاهش درد را ذکر کردند. پس از پنج دوره درمان، این میزان به حدود ۷۰٪ افزایش یافت.

درمان میگرن با بوتاکس (هزینه، معایب و مزایا) رفع سر درد مزمن

تاثیر بوتاکس بر میگرن شامل موارد مختلفی است. بوتاکس نه‌تنها تعداد حملات سردرد میگرنی را کاهش می‌دهد؛ بلکه بر شدت سردرد میگرنی و نیز مدت‌زمان هر حمله میگرن مؤثر است. امروزه تأثیر بوتاکس در درمان سردردهای میگرنی مزمن با قطعیت به اثبات رسیده است و از جمله بهترین‌ و کم عارضه ترین درمان‌های میگرن است.

استفاده از بوتاکس در سردردهای مزمن میگرن، برای افراد بزرگسال ۱۸ سال به بالا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تأیید قرار گرفته است.

استفاده از بوتاکس برای کودکان و نوجوانان یک درمان بدون مجوز به شمار می‌رود. این به این معنی است که یک پزشک می‌تواند آن را تجویز کند؛ اما بیمه‌های تکمیلی احتمالاً پرداختی بابت آن انجام نمی‌دهند.

مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت‌های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم با مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس میگرن مشابه است.

• پیش از تزریق بوتاکس سر و صورت خود را تمیز بشویید و از مواد آرایشی استفاده نکنید.
  • تا ۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس از مالش و ماساژ صورت و سر خودداری کنیم.
  • تا ۲۴ ساعت پس از تزریق ورزش سنگین نکنید.
  • تا ۴ ساعت از پوشیدن کلاه یا روسری که محکم روی سروصورت قرار گیرد خودداری کنید.
  • به مدت ۴ ساعت دراز نکشید.
  • برای جلوگیری از کبودی بیش از حد از مصرف الکل خودداری کنید و درصورتی‌که پزشک شما اجازه می‌دهد مصرف داروی رقیق‌کننده خود را قطع کنید.
  • تا ۲۴ ساعت از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • کشیدن سیگار بعد از تزریق بوتاکس منعی ندارد.