جوش و آکنه و علل ایجاد آن

در کل جهان ۶۵۰ میلیون نفر مبتلا به جوش و آکنه می شوند، یعنی حدود ۴/۹ درصد از جمعیت جهان که زنان .۸/۹ درصد از مردان هستند. در آخرین تحقیقات انجام شده ۵۰ میلیون جمعیت در ایالات متحده (۱۶٪) و کم و بیش ۳ تا ۵ میلیون نفر در استرالیا (٪۲۳) از بیماری جوش و آکنه رنج می برند.

آکنه شایع ترین بیماری پوستی است. آکنه در تمام نژادها و سنین تأثیر می گذارد و به شایع ترین بیماری پوستی، به ویژه در نوجوانان و جوانان تبدیل می شود. تخمین زده می شود تقریباً ۹۰٪ از گروه سنی بین ۱۱ تا ۳۰ سال مورد حمله شیوع آکنه قرار گرفته اند و در طی بلوغ در هر دو جنس، ممکن است آکنه به دلیل افزایش آندروژن مانند تستوسترون بوجود آید.

روی کره زمین تقریباً ۸۰ درصد از گروه سنین ۱۱ تا ۳۰ ساله مبتلایان به جوش و آکنه هستند که در هر مرحله مبتنی بر شرایط فیزیولوژیکی بدن خود هستند و برخی از افراد در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی هنوز به بیماری آکنه مبتلا هستند.

آکنه یکی از بزرگترین مشکلات پوستی است که بزرگسالان با آن روبرو هستند. در حدود ۲۵ درصد از کل مردان بالغ و ۵۰ درصد از زنان بزرگسال در دوره ای از زندگی خود از بیماری آکنه رنج می برند. اما آکنه در بزرگسالان ناامید کننده است.

تحقیقات نشان می دهد ۳۵٪ زنان ۳۰ ساله ، ۲۶٪ .۴۰ ساله ها و ۱۵٪ زنان بالای ۵۰ سال مبتلایان به بیماری آکنه هستند. زنان بالای ۳۳ سال بیشتر از زنان جوان دچار جوش های قبل از قاعدگی می شوند.

زمینه اصلی این بیماری

محیط نامناسب است، خوردن یک رژیم غذایی التهابی یا زندگی بی تحرک یا هر دو می توانند در زمینه اصلی آکنه نقش داشته باشند. اطلاعات این مطلب می تواند به درک آکنه، انواع آکنه، علل ایجاد آکنه و درمان های خانگی و درمان کمک کند.

از نظر پزشکی، آکنه به عنوان آکنه ولگاریس نوعی بیماری پوستی است که غدد چربی در قاعده فولیکول های مو را درگیر می کند. آکنه عفونت پوست است. این بیماری معمولاً در دوران بلوغ هنگامی اتفاق می افتد که غدد چربی (روغن) فعال می شوند. غدد گفته شده توسط هورمون تولید شده توسط غدد فوق کلیوی مردان و زنان تحریک می شوند.

به آکنه، آکنه ولگاریس نیز گفته می شود که به معنی “آکنه های شایع” است. با عفونت پوستی که در اثر تغییر در غدد چربی ایجاد می شود آکنه بروز پیدا میکند.

رنگ قرمز از التهاب پوست ناشی از عفونت موجود در پوست است. آکنه یک بیماری شایع پوستی با جوش است که در جوانان شایع است. بیشتر افراد دچار آکنه می شوند اما در درجه اول نوجوانانی که تحت تغییرات هورمونی قرار دارند تأثیر می گذارد.

آکنه ممکن است با جوش های معدود، گاه به گاه، متوسط ​​با پاپول های التهابی خفیف، یا با گره ها و کیست ها شدید باشد و درمان به نوع شرایط بیماری بستگی دارد.

آکنه در دوران بلوغ شایع تر است ، این مرحله ای است که فرد به دلیل ترشح مقادیر زیادی هورمون از کودک به بزرگسال تبدیل می شود. با رسیدن افراد به بزرگسالی ، آکنه شایع می شود.

پوست انسان

دارای منافذی (سوراخ های ریزی) است که به غدد چربی واقع در زیر پوست متصل می شوند. غدد از طریق فولیکول هایی که کانال های کوچکی هستند به منافذ متصل می شوند.

این غدد مایع روغنی به نام سبوم تولید می کنند که سلولهای مرده پوست را از طریق فولیکول ها سطح پوست می رساند.

یک موی کوچک از طریق فولیکول خارج از پوست رشد می کند. با مسدود شدن این فولیکول ها جوش ها و آکنه رشد می کنند و در نتیجه تجمع روغن در زیر پوست ایجاد می شود. پوست از حفره های ریزی به نام منافذ تشکیل شده است که می تواند توسط روغن، آلودگی و باکتری مسدود شود و راه را برای ایجاد یک جوش یا “زیت” ایجاد می کند.

در زیر منافذ مسدود شده، روغن جمع می شود. سپس باکتریهای پوستی خیلی سریع رشد می کنند. این عفونت باعث متورم شدن و قرمز شدن پوست می شود که قابل مشاهده است و اگر پوست به طور مکرر تحت چنین وضعیتی قرار گیرد، ممکن است آکنه ظاهر شود .

آکنه نوعی بیماری مزمن و التهابی است که منجرب به ایجاد جوش بخصوص در صورت، گردن، قفسه سینه، پشت و بازوها می‌شود.

آکنه هایی که به صورت مزمن روی صورت ظاهر می شوند ممکن است باعث ایجاد زخم دائمی شوند، اما خطرناک نیستند.

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن دریافتند که سویه های خوب و بدی از باکتری ها وجود دارند که شدت و دفعات ایجاد آکنه را تعیین می کنند.

آنها در مجله پوست شناسی تحقیقی (شماره مارس 2013) توضیح دادند که همه باکتری های آکنه باعث ایجاد جوش نمی‌شوند، در واقع یک سویه شناسایی شده می تواند به آزاد شدن جوش در پوست کمک کند.

برای بیان در پوسته مهره، سلولهای پوست، سبوم و مو می توانند با هم در یک شاخه جمع شوند و باعث رشد باکتری و منجر به تورم می شود. با شروع از بین رفتن پلاگین، یک جوش شروع به رشد می کند.

انواع جوش و آکنه:

آکنه روزاسه Acne rosacea

آکنه روزاسه نوعی بیماری پوستی در بزرگسالان است که اغلب خانمهایی تحت تاثیر قرار می گیرند که در آن رگهای خونی صورت بزرگ می شوند و نشان دهنده ظاهر برافروخته است.

آکنه روزاسه؛ نوعی بیماری پوستی مزمن دربزرگسالان است که به راحتی از نظر پزشکی قابل کنترل و درمان است. روزاسه معمولاً روی یک سوم مرکزی صورت، به ویژه بینی با تشدید و تسکین دوره ای، عمل می کند.

علائم ممکن است بیایند و بروند و پوست برای هفته ها، ماه ها یا سال ها شفاف باشد و بارها و بارها ظاهر شود. روزاسه در مراحل خاصی ایجاد می شود و باعث ایجاد التهاب در پوست صورت، به ویژه پیشانی، گونه ها، بینی و همچنین چانه می شود.

علائم و نشانه های روزاس عبارتند از: قرمزی صورت، جوش های ریز قرمز و خطوط قرمز ریز روی پوست صورت

آکنه ولگاریس Acne vulgaris

آکنه ولگاریس شایع ترین شکل آکنه است. معمولاً افراد را از بلوغ تا هود بزرگسال تحت تأثیر قرار می دهد. آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی عمومی است که با ایجاد سبوره، کومدون، گره، پاپول، پوکه و کیست مشخص می شود.

در نواحی پوست با رشد مو فراوان مانند قسمت فوقانی قفسه سینه، پشت، پاها و صورت وجود دارد. غدد سباسه آلوده و مسدود می شوند.

انواع جوش و آکنه Types of pimples

هنگامی که پوست چربی بیشتری تولید می کند، جوش ها و آکنه ایجاد می شوند، باعث تکثیر باکتری ها می شوند و منافذ موجود را مسدود کرده و تورم و قرمزی پوست را ایجاد می کند. جوش ها به هیچ وجه مسری نیستند. از بین انواع مختلفی از جوش ها، انواع متداول در زیر ذکر شده است که در شکل 3 نشان داده شده است.

جوش های سر سفید – Whiteheads.

در زیر سطح پوست باقی مانده و بسیار ریز هستند

جوش های سرسیاه – Blackheads.

به وضوح سیاه به نظر می رسند و به سطح پوست می آیند اما به دلیل آلودگی ایجاد نمی شوند. جوش های سر سیاه به دلیل کثیفی سیاه رنگ نیستن. به طور کلی هوا پروتئینی به نام کراتین را اکسید می کند.

Papules.

این ها برجستگی های صورتی لطیف و کوچکی هستند که به وضوح روی پوست دیده می شوند

جوش های چرکی – Pustules.

جوش ها (جوش ها یا زیتون ها) در سطح پایین قرمز و متشکل از چرک در قسمت بالایی آن هستند و می توان آنها را در سطح پوست مشاهده کرد.

Nodules.

به وضوح در سطح پوست قابل مشاهده است. آنها جوش های دردناک ، بزرگ و جامدی هستند که به طور عمیق در پوست وجود دارند و در سطح پوست دیده می شوند.

جوش های کیستی – Cysts

به وضوح در سطح پوست قابل مشاهده است. آنها ریشه عمیق ، دردناک و پر از چرک هستند و به راحتی مستعد ایجاد زخم هستند.

حقایق جوش و آکنه به صورت خلاصه Acne – facts in brief

آکنه یک بیماری پوستی است که در آن غدد چربی در پایه فولیکول مو درگیر می شوند. کارشناسان معتقدند که علت اصلی ایجاد آکنه، افزایش سطح هورمون آندروژن و همچنین ژنتیک زمینه فرض شده است.

آکنه فارغ از هر نژاد و سن می تواند افراد را تحت تأثیر اما خطرناک نیست، اما در صورت ایجاد کیست ممکن است جای زخم در پوست ایجاد کند. آکنه می تواند تحت تأثیر اضطراب و استرس، آب و هوای گرم و مرطوب، چرخه قاعدگی، آرایش با روغن، موهای چرب و فشار جوش باشد.

آکنه با غدد چربی متعددی در صورت، قسمت فوقانی قفسه سینه و پشت، پوست را تحت تأثیر قرار می دهد و شدت آنها با سطح بالایی از استرس همراه است. به طور معمول آکنه در دوران بلوغ ظاهر می شود.

فعالیت هورمونی، مانند چرخه قاعدگی و بلوغ، ممکن است باعث ایجاد آکنه شود. انواع مختلفی از جوش ها عبارتند از: جوش های سر سفید، جوش های سرسیاه، پاپول ها، جوش های پوستی، نوبول ها و کیست ها.

آکنه معمولاً در گروه خفیف، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی می شود و برای بهبود آنها از آنتی بیوتیک های نوری بر اساس نیاز استفاده می شود. سیگار کشیدن باعث بدتر شدن آکنه و بدتر شدن وضعیت آن می شود.

مبتلایان به آکنه در هر زمان از این مرحله با توجه به شرایط فیزیولوژیکی بدن می توانند انتی بیوتیک های خوراکی برای موارد متوسط ​​تا شدید آکنه های التهابی همراه با بنزوئیل پراکسید، آنتی بیوتیک ها، رتینوئیدها، داروهای ضد اسهال، داروهای ضد آندروژن، درمان های هورمونی، سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید، اسید آزلاییک، نیکوتینامید و صابون های کراتولیتیک نشان داده می شوند استفاده کنند.