• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

خال های خوش خیم و بدخیم

 

خال‌ های خوش‌خیم چه خال هایی هستند؟

اگر بخواهیم تعریفی برای خال در نظر داشته باشیم، می توان بیان کرد که به مجموعه سلول ‌هایی که به تعداد زیاد در محلی غیر از محل اصلی خود جمع می‌ شوند که بر اساس جنس سلول سازنده با هم متفاوت می باشند خال می‌گویند.

انواع مختلفی از خال‌ های خوش خیم یا بی ‌خطر وجود دارد که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی سلامت فرد را به خطر نمی ‌اندازند اما می ‌توانند از نظر زیبایی مشکل ‌ساز بوده یا باعث ناراحتی فرد شوند.

از جمله خال‌های خوش‌خیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خال‌ های سطحی

می توان اذعان داشت که یکی از انواع بی ‌ضرر خال‌ ها، خال سطحی است که معمولاً دو سال بعد از تولد به وجود می ‌آید؛ این نوع خال، خوشه ‌ای از سلول‌ های خال است که به شکل پاپول ‌های ریزی در کنار هم قرار دارند و رنگ آن از قهوه‌ ای تا سیاه ( در پوست‌ های تیره ‌تر که تجمع رنگدانه ‌ها در آن‌ ها بیشتر می باشد ) متغیر است.

از ویژگی خال ‌های ترکیبی، می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  1. در مرکز نسبتاً بر آمده هستند
  2. به شکل دایره یا بیضی می باشند
  3. به رنگ قهوه‌ای روشن یا رنگ پوست هستند
  4. معمولا به اندازه ۶/۰ سانتی ‌متر هستند.
  5. سطح‌ آن‌ها می‌تواند صاف یا نا هموار باشد،
  6. شبیه به زگیل و دارای مو هستند

می توان اشاره  داشت که در خال هاله ‌ای یا خال ساتون که نوعی خال‌ ترکیبی است، دور خال یک هاله سفید وجود دارد که البته به مرور زمان از بین می ‌رود.

خال‌ های عمقی

لازم به ذکر می باشد که خال‌ های عمقی، برآمده ‌تر از خال ‌های ترکیبی بوده و معمولاً گنبدی ‌شکل و ضخیم ‌تر نیز می باشند. در خال ‌های عمقی سلول‌ های خال در جاهایی از لایه درم پوست متمرکز هستند؛

این خال ‌ها، رنگی یا به رنگ پوست می باشند. در گاهی ‌اوقات اندازه آن ‌ها به ۱ سانتی ‌متر نیز می‌ رسد، و سطحشان صاف، چروکیده یا زگیل مانند است. این‌ ها همان خال ‌هایی هستند که معمولاً به لبه لباس ‌ها گیر کرده یا به راحتی خراشیده و دچار خونریزی نیز می شوند.

خال ‌های ماه گرفتگی یا مادرزادی

خال ماه گرفتگی، یا مادرزادی، پیش از تولد به وجود آمده و نوزادان تازه متولد شده آن را با خود دارند. این خال ‌ها معمولاً تخت بوده و به رنگ قهوه‌ ای یا سیاه و در برخی موارد صورتی یا قرمز، نیز می باشند.

خال‌ های مادرزادی از لکه‌ های کوچک تا ضایعات بزرگی به اندازه ۲۰ سانتی‌ متر را در بر گرفته و می ‌توانند بخش قابل توجهی از صورت، تنه یا دست و پای نوزاد را بپوشانند. این خال‌ها کلاً خوش ‌خیم هستند، با این‌حال پایش دائمی آن ها شدیداً توصیه می ‌شود.

خال اسپایلوس

باید بیان شود که خال اسپایلوس، به شکل یک لکه بیضی به رنگ قهوه ‌ای ظاهر می ‌شود، که روی سطح آن یک سری نقاط تاریک‌تر وجود دارد. گاهی اوقات، این خال شکل نامنظمی داشته و معمولاً بی ‌مو است، اندازه آن نیز از ۱ تا ۲۰ سانتی ‌متر متغیر می باشد.

خال ‌های آبی

خا ل‌های آبی، خال‌ هایی گرد و کمی برجسته هستند، که معمولاً در طول کودکی به وجود می ‌آیند. آن ها حاوی تراکم بالایی از رنگدانه‌های قهوه‌ای هستند که به خاطر قرار داشتن در عمق پوست، تا حدودی به رنگ آبی دیده می ‌شوند به همین دلیل است که به آن ها خال های آبی گفته می شود. معمولاً خال‌ های آبی بزرگتر از ۶ سانتی ‌متر نشده و روی دست و پاها ظاهر می ‌شوند.

خال‌های اسپیتز

خال‌های اسپیتز، اندازه ‌های متنوعی دارند، اما معمولاً قطرشان از ۱ سانتی ‌متر بیشتر نخواهد شد. این خال ها گنبدی‌ شکل و عموماً صورتی بوده و بیشتر در نوجوانان و روی سر کودکان ظاهر می ‌شوند.

 

خال ‌های بد‌خیم چه خال هایی هستند؟

باید بیان شود که خال‌های نگران‌کننده آن هایی هستند که دارای لکه ‌های رنگ یا لبه‌ های نا منظم می‌ باشند. ملانوم وخیم ‌ترین نوع سرطان پوست است که می ‌تواند در هر قسمتی از پوست بدن یا در نزدیکی یک خال پوستی ایجاد شود.

این نوع سرطان، از سلول ‌های رنگ دانه ‌ای تشکیل می گردد و به همین دلیل نیز، قهوه ‌ای یا مشکی رنگ است، هرچند ممکن است به رنگ‌ های دیگر نظیر قرمز یا سفید هم دیده‌ شود. ملانوم می ‌تواند به سرعت در بدن پخش شده و تقریباً هر عضوی از بدن را گرفتار نماید.

جهت تشخیص به موقع این سرطان و جلوگیری از عواقب وخیم بعدی آن لازم است تمامی خال ‌ها و نقاط تیره رنگ بدن، ابتدا توسط خود فرد و در صورت نیاز، توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند.

در برخی از اوقات خال‌ ها می‌ توانند باعث تغییرات پیش‌ سرطانی نیز گردند؛ که در این صورت باید به فکر درمان آن ها باشید. لازم به ذکر می باشد که تکنیک ‌های مختلفی نظیر لیزر و جراحی برای برداشتن خال ‌ها وجود دارد که انتخاب نوع تکنیک به عوامل متعددی از جمله مواردی که در زیر بیان می شود، بستگی خواهد داشت:

  • اندازه و نوع ضایعه،
  • تجربه پزشک
  • هدف از برداشتن ضایعه

انواع خال ‌هایی که بدخیم می‌ شوند کدام هستند؟

خال هایی که ممکن است بدخیم شوند، متفاوت می باشند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • شکل نا منظم یا مرزهای نامنظم دارند ( مثلا یک دایره کامل نیستند و بیشتر شبیه یک لکه ‌می باشند )
  • بافتشان غیر عادی و نا منظم است ( مثلاً حالت دانه دانه دارند )
  • اندازه‌ آن ها در حال بزرگ یا کوچک شدن است
  • رنگ شان به مرور زمان تغییر کرده است

 

کلینیک زیبایی میها واقع در لاهیجان با بروزترین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو در خدمت شما می باشد.

01341219506-7

09021453930

09113405504

 

برداشتن خال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *