• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

داستان شگفت انگیز بوتاکس

  • ۳۰ فروردین, ۱۴۰۰
  • دیدگاه: ۰
  • بوتاکس

داستان شگفت انگیز بوتاکس

منشاء این درمان پزشکی فوق العاده ی همه منظوره

در بحث های مربوط به زیبایی شناسی، تزریق بوتاکس یا سم بوتولینوم از معمول ترین روش های زیباییست که امروزه انجام می شود. جامعه جراحان پلاستیک آمریکا تخمین می زند که در سال 2014 تقریبا هفت میلیون نفر تزریق سم بوتولینیوم را انجام داده اند. برای درک بهتر، لازم است بدانید که هفت میلیون نفر تقریبا برابر است با کل جمعیت آریزونا.

اکثر افراد تزریق سم بوتولینوم را به منظور درمان چین و چروک می شناسند؛ در حالیکه، این محصول شگفت انگیز کارایی بسیار

متنوعی داشته و در بسیاری از موارد دیگر، از جمله انقباض گردن (cervical dystonia)، سفت شدگی پلک(blepharospasm) ، میگرن و مثانه ی تحریک پذیر استفاده می شود. همچنین بوتاکس برای درمان عرق سوزی شدید (hyperhidrosis) نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

داستان این که چگونه ما برای درمان چین و چروکها این سم میکروبی را به بدنمان تزریق می کنیم، جذاب و گیراست.

 

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یا سم بوتولینوم توسط باکتری Clostridium botulinumتولید می شود. در طبیعت عفونت با Clostridium botulinum بیماری نادر و فلج کننده ی بوتولیسم را ایجاد می کند. بوتولیسم قبل از گسترش در بدن با فلج کردن عضلات صورت، دهان و گلو شروع می شود. وقتی که بوتولیسم عضلات تنفسی صورت را فلج می کند، ممکن است به مرگ منجر شود. بطور مثال در ماه می 2017، یک مورد شیوع بوتولیسم در یک پمپ بنزین در کالیفرنیا بواسطه ی سس ناچو گزارش شد که ۱۰ نفر را راهی بیمارستان کرد و یک نفر درگذشت.

اگر چه Clostridium botulinum دارای چندین گونه است (هشت سروتیپ A، B، C1، C2، D، E، F و G ) فقط سروتیپ A و B برای ایجاد داروهای بالینی استفاده می شود.

پس از تزریق به عضله، سم بوتولینوم پایگاه عصبی را پوشانده و به این ترتیب موجب جلوگیری از آزاد شدن استیل کولین (انتقال دهنده عصبی) می شود. بدون استیل کولین، فعالیت عضلانی متوقف می شود. این فلج کنندگی موضعی، چروک را صاف کرده و اسپاسم را متوقف می کند. به عبارت دیگر، بوتاکس با \\\\\\\\\\\\\\\”فلج کردن\\\\\\\\\\\\\\\” چروک ها را از بین می برد.

علاوه بر مداخله کردن در انتشار استیل کولین، سم بوتولینوم در بروز درد و واسطه های التهابی مانند ماده P و گلوتامین نیز تداخل ایجاد می کند که این مهم توضیحی است بر درمان سردردهای میگرنی بواسطه بوتاکس.

عوارض جانبی

عوارض جانبی پس از درمان با سم بوتولینوم عبارتند از کبودی، تورم، سردرد، ضعف عضلانی که ممکن است در اطراف عضلات تزریق شده احساس شود.

برای داشتن کمترین کبودی باید دو هفته قبل از تزریق بوتاکس استفاده از ضد انعقاد قطع شود. درد تزریق می تواند با استفاده از یک سوزن کوچک، یک بی حس کننده موضعی و یا سرد کردن محل تزریق به حداقل برسد. علاوه بر این، درمان با بوتاکس باید با دوز پایین شروع شود و به تدریج افزایش یابد.

اثرات سم بوتولینوم با گذر زمان از بین می رود. بطور خاص پس از انحلال اولیه شیمیایی، عصب جوانهزنیو بازسازی را تا 120 روز متوقف می کند. به عبارت دیگر، پس از تغییر فرم پایانه عصب، بوتاکس حدود 120 روز تا بازسازی دوباره اعصاب کار خواهد کرد. این قابلیت بازیابی پایانه های عصبی توضیح می دهد که چرا افراد گاهی اوقات درمان های سریالی را در همان نقاط سابق دریافت می کنند.

فرمول های موجود در بازار از سم بوتولینوم از جمله بوتاکس ودیسپورت قابل تعویض نبوده و وجه تمایزشان در دوز آن هاست. به عبارت دیگراین مدل های مختلف از سم بوتولینوم در وزن مولکولی، کاتالیزور (واسطه دارویی) و یا پروتئین های پیچیده متفاوت هستند.

 

منشا بوتاکس

Clostridium botulinum ابتدا توسط یک دانشمند بلژیکی به نام امیل پیر ون هرمنگم پس از شیوع بوتولیسم در بلژیک کشف شد. اولین بار دانشمندان در دهه 1920 در دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو سم بوتولینوم را جداسازی کردند. با این حال، 20 سال زمان لازم بود تا سم بوتولینوم توسط دکتر ادوارد شانتز در قالب کریستالی شکل جداسازی شود.

در دهه 1970، دانشمندان برای درمان استرابیسموس ( انحراف چشم) استفاده از سم بوتولینوم را آغاز کردند. محققان هنگام آزمایش این درمان بر روی میمون ها متوجه شدند که سم بوتولینوم، چین و چروک را در پیشانی کاهش می دهد.

پس از آنکه سم بوتولینوم در درمان استرابیسموس موفق آمیز عمل کرد، Allergan مجوز درمان را داد و آن را بوتاکس نامید. بعدها، بوتاکس تأیید FDA را برای استفاده های مختلف پزشکی و آرایشی دریافت کرد.

 

تاریخ تاییدیه های مختلف FDAبرای سم بوتولینوم به شرح زیر می باشد:

 

۱. استرابیسموس و ​​بلفاروسپاسم در سال 1989

۲. دیستونی سرویکس در سال 2000

۳. خطوط پیشانیدر سال 2002

۴. Hyperhidrosis (عرق سوزی شدید) در سال 2004

۵. میگرن مزمن و اسپاسم لب فوقانی در سال 2010

۶.بی اختیاری ادرار در سال 2011

۷.خطوط پنجه غازی (خطوط اشکی خارجی) در سال 2013

در سالنامه دارویی، سم بوتولینوم احتمالا بیشترین توجه را به خود جلب کرده زیرا که اولین تزریق میکروبی بود که برای درمان بیماری استفاده می شد. تزریق محصولات باکتریایی به بدن انسان یک اختراع تازه بود. هر ساله، محققان فرمول های بیشتری را از این عامل چند منظوره ایجاد می کنند و به فواید جدیدی از آن می یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *