• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

درباره تزریق ژل و بوتاکس بیشتر بدانید

امروزه تزریق ژل و بوتاکس از اقدامات رایج کلینیک های پوست محسوب می‌شود. این دو روش پر طرفدار شاید در مواردی مشابهت هایی با هم داشته باشند؛ ولی تفاوت های بسیاری هم دارند که در این مطلب پس از توضیح مختصری در ارتباط با این دو روش، کمی به مقایسه تزریق بوتاکس و تزریق ژل می‌پردازیم. در ادامه با ما باشید.

 

بوتاکس چیست؟

بوتاکس ممکن است به اصلاح چین و چروک هایی مانند چروک هاى پنجه کلاغی اطراف چشم و خطوط افقی روی پیشانی کمک کند. بوتاکس یک فرم خالص از سم بوتولینیوم است که از باکتری کلسترودیوم بوتولینوم به دست می آید. اگرچه این سم در مقادیر زیاد کشنده است ، اما مقدار کم و تنظیم شده ی بوتاکس که برای اصلاح چین و چروک ها استفاده می شود ایمن است. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی در عضلات محل تزریق ، اثر می کند.

هنگامی که سیگنال های عصبی قطع شود ، عضله به طور موقت فلج می شود. بدون حرکت این عضلات در صورت ، چین و چروک ها کم می شوند.بوتاکس و سایر روش های درمانی که با سم بوتولینوم انجام می شوند ، گاهی به عنوان سیستم های عصبی یا نوروتوکسین ها نامیده می شوند. درمان های ساخته شده با سم بوتولینوم تحت نام های تجاری دیسپورت ، بوتاکس و زئومین فروخته می شوند. بوتاکس فقط روی چین و چروک هایی که ناشی از حرکت عضلات هستند اثر می کند که به عنوان چین و چروک هاى دینامیکی یا پویا شناخته می شوند.

معمول ترین چین و چروک های داینامیکی که بوتاکس می تواند درمان کند ، خطوط روی پیشانی، بین دو ابرو و پنجه کلاغی اطراف چشم است . این خطوط در اثر لبخند زدن ، اخم کردن و سایر حالت های صورت ایجاد می شوند. بوتاکس روی خطوط و چین و چروک های ظریف چال مانند یا ناشی از چاقی در صورت اثر نخواهد کرد که به عنوان چین و چروک استاتیک شناخته می شوند.

چین و چروک های استاتیک شامل خطوطی در گونه ها، گردن و … می باشند که در وضعیت بی حرکتی عضلات نیز قابل دیدن هستند. بوتاکس یک درمان دائمی نیست. برای ادامه اثرات کاهش دهنده چین و چروک درمان های مکرر ضروری است. بیشتر افراد دریافتند که اثر بوتاکس ۳ تا ۴ ماه طول می کشد.

 

تزریق ژل چیست؟

ژل یا فیلرها، پرکننده‌ها یا حجم‌دهنده‌های پوستی به موادی گفته می‌شود که ساختاری مشابه ژل دارند و برای جوانسازی پوست استفاده می‌شوند. از تزریق فیلرهای پوستی در زیر پوست می‌توان برای جبران حجم از دسته رفته، رفع چین و چروک‌ها، بهبود شکل انحناهای سطحی (کانتور) صورت و بدن استفاده کرد.

 

کاربرد های تزریق ژل و بوتاکس در نواحی مختلف

قطعا آگاهی از این که در کاربرد و موارد استفاده بین تزریق بوتاکس و ژل چه تفاوتهایی وجود دارد؛ امری ضروری برای داوطلبان این روشها می‌باشد؛ و عده کثیری حتی تصور می کنند تزریق بوتاکس همان تزریق ژل است و این دو روش کاربردهای یکسانی دارند. در همین ابتدا در مورد کاربرد تزریق ژل و بوتاکس باید گفته شود : تزریق ژل روشی است برای حجم دادن به لب، گونه پشت دست و … همچنین از این روش برای پرکردن خطوط و چین و چروک های عمیقی که در صورت و گردن ایجاد شده اند؛ استفاده می‌شود. کاربرد تزریق بوتاکس چیزی تقریبا متفاوت از ژل است. در تزریق بوتاکس هیچ افزایش حجمی اتفاق نمی‌افتد و خطوط و چین و چروک پر نمیشوند؛ تنها اتفاقی که پس از تزریق بوتاکس می‌افتد؛ این است که با فلج عضلات هدف، امکان حرکت از آنها سلب شده و عضله قادر به حرکت نخواهد بود و در طی این فرآیند خطوطی که با حرکت عضله بر روی پوست قابل مشاهده بودند؛ دیگر ایجاد نخواهند شد. تزریق بوتاکس طبق آمارهای منتشر شده پرطرفدار ترین اقدام زیبایی کم تهاجم در دنیا می باشد که سالانه هزاران نفر از کاربرد های آن استفاده می کنند.

تزریق بوتاکس در زمینه های درمانی و زیبایی کاربرد دارد و برخی از افراد می توانند برای درمان میگرن، عرق کردن های شدید و یا سایر موارد دیگر از تزریق بوتاکس استفاده کنند. اما مهم ترین و پر استفاده ترین کاربرد تزریق بوتاکس در زمینه زیبایی می باشد که با استفاده از تزریق بوتاکس می توان چین و چروک صورت را تا حد زیادی برطرف کرد و چهره ای جوان و شاداب را برای شخص به وجود آورد.

تزریق ژل یکی از اقدامات زیبایی غیر تهاجمی در دنیا است که طرفداران و استفاده کننده زیادی در دنیا دارد و در زمینه های زیادی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از عمده کاربرد های تزریق ژل که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و عمدتا کاربرد اصلی تزریق ژل را به دلیل این کاربرد می شناسند، افزایش حجم و رفع چین و چروک می باشد.

تزریق ژل اگرچه همانند تزریق بوتاکس در زمینه درمان نیز کاربرد دارد و افراد زیادی از کاربرد های درمانی آن تزریق به زانو و سایر موارد استفاده می کنند؛ اما مهم ترین کاربرد آن برجسته کردن و حجیم کردن ناحیه هدف و در نهایت رفع چروک و خطوط موجود در آن ناحیه می باشد.

 

روش های تزریق بوتاکس و تزریق ژل

روش ها و متد های تزریق این دو ماده بسیار مشابه یکدیگر است و تفاوت زیادی با هم ندارند. روش های ذکر شده در زیر اصولی ترین و عمومی ترین روش های مورد استفاده برای تزریق بوتاکس و تزریق ژل می باشند؛ اما ممکن است برخی از پزشکان سلیقه و متد خاص خود را داشته باشند و کمی با روش ذکر شده تفاوت هایی داشته باشد.

در تزریق بوتاکس ابتدا پزشک معالج قبل از تزریق بوتاکس ناحیه مورد نظر را با دقت معاینه و بررسی می کند تا مطمئن شود که تا چه میزان به داروی بوتاکس برای تزریق کردن نیاز است و باید به چه نقاطی تزریق شود تا نتیجه ای مطلوب و خوب برای شخص رقم بخورد. سپس پزشک با ستفاده از یکی داروی بی حس کننده موضعی ناحیه هدف را بی حس می کند تا هنگام فرو کردن سرنگ به ناحیه مورد نظر دردی احساس نشود.

سپس با استفاده سرنگ های کوچک داروی بوتاکس را به صورت هدفمند و با دقت به نواحی مورد نیاز تزریق می نماید و به این صورت فرایند تزریق بوتاکس به اتمام می رسد. در تزریق ژل نیز پزشک قبل از تزریق همانند مراحل و روش تزریق بوتاکس ناحیه را بررسی می کند و مقدار ژل مورد نیاز را تعیین می کند و سپس با تزریق بی حس کننده به ناحیه مورد نظر، ناحیه را بی حس کرده و سپس ژل را تزریق می کنند.

تنها تفاوت بین تزریق بوتاکس و ژل این است که پس از پایان تزریق ژل، پزشک ناحیه را برای شکل گیری و فرم بهتر ماساژ می دهد.

 

ماندگاری ژل و بوتاکس

ماندگاری تزریق ژل و بوتاکس اغلب یکسان نیست. در تزریق ژل نتایج بسته به نوع و کیفیت ژل، محل تزریق، میزان مراقبتهای پس از تزریق، و بدن خود فرد بین 6 الی 18 ماه متغیر می‌باشد؛ و در تزریق بوتاکس میزان ماندگاری در بازه زمانی 3 الی 6 ماه تغییر می‌کند.

 

ایمنی در تزریق بوتاکس و تزریق ژل

افراد زیادی همواره از ایمن بودن تزریق بوتاکس و تزریق ژل هراس دارند و تصور می کنند که تزریق بوتاکس و ژل برای سلامتی آنها خطری جدی محسوب می شود. این روشها هردو از اقدامات جوانسازی و زیبایی در دنیا به شمار می آیند که توسط اکثر سازمان های بهداشت و درمان از جمله سازمان بهداشت و درمان آمریکا FDA که یکی از مهم ترین و معتبر ترین سازمان های جهانی به شمار می آید؛ تایید شده است. سالانه هزاران نفر تزریق ژل و بوتاکس را انجام می دهند و هیچ مشکلی برای آن ها به وجود نمی آید. البته این روشها دارای عوارض جانبی بعد از تزریق هستند اما عمده این عوارض موقتی هستند و بعد از دو الی سه روز به کلی رفع می شوند.

اما مهم ترین عاملی که در ایمن بودن و عدم داشتن خطر جدی برای سلامتی نقش به سزایی دارد داشتن پزشک خوب و مجرب است که قطعا می تواند از بروز مشکلات برای بیمار جلوگیری کند. تزریق بوتاکس و ژل به دلیل این که عملی نیازمند دقت و مهارت و دانش است، باید توسط پزشک با تجربه انجام شوند زیرا در غیر این صورت ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای شخص داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *