درمان تعریق زیربغل با تزریق بوتاکس

تعریق یک فرآیند طبیعی است و نقش مهمی در دفع مواد زائد، تنظیم دمای بدن و نرم و مرطوب نگه‌داشتن سطح پوست ایفا می‌کند. تعریق در بدن منجر به ایجاد بو شده و علت اصلی این بو را نمی‌توان تنها به عدم رعایت بهداشت فردی نسبت داد.

اکثر افرادی که تعریق بیش از حد دارند کم‌کم از اجتماع فاصله گرفته و اعتماد به ‌نفس خود را از دست می‌دهند. بوی عرق بدن ناشی از افزایش هورمون‌های بدن بعد از رسیدن به بلوغ است. عرق تقریبا بدون بو است اما باکتری‌هایی که برروی پوست وجود دارند، در رطوبتی که تعریق زیربغل ایجاد می‌کند فعال شده و با تولید مواد زائد متابولیسمی باعث بوی بد عرق می‌شوند.

بوی تعریق زیربغل دلایل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی در بدن، افزایش وزن و چاقی بیش از حد، بهداشت ضعیف، اختلالات ژنتیکی و ارثی، مشکلات گوارشی و مصرف غذاهای تند دارد. به افرادی که مشکل تعرق زیاد دارند اصطلاحا هایپرهیدروز می‌گویند. این بیماری عملکرد طبیعی بدن فرد را مختل می‌نماید.

تعریق بیش از حد برای خود فرد بسیار آزاردهنده است و افزایش این تعریق می‌تواند مخرب تر از مشکل اولیه باشد. به عنوان مثال این تعریق می‌تواند باعث بیماری‌های پوستی و بروز عفونت‌های باکتریایی و قارچی شود.راه حل‌های مختلفی برای درمان این بیماری از جمله درمان دارویی، درمان موضعی، جراحی، تزریق بوتاکس و … وجود دارد. تمامی این روش‌ها مشکلاتی دارند، به عنوان مثال درمان دارویی عوارض زیاد و اثربخشی کمی دارد یا انجام جراحی هزینه‌ بردار است.

بوتاکس

از نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید. این روش بسیار تاثیرگذار بوده و عوارض و مشکلات جراحی و درمان دارویی و دوره نقاهت را نداشته و علاوه بر همه این‌ها غیر تهاجمی و بسیار ساده و ارزان است.

عملکرد بوتاکس

به این صورت است که از طریق قطع اعصاب سمپاتیک با غدد عرق، مانع تعریق می‌شود و نتیجه آن برای بیمارانی که مدت‌ها از تعریق بیش از حد و خیسی رنج می‌بردند بسیار رضایت‌بخش خواهد بود. بوتاکس باید در ناحیه عمیق جایی که غدد عرق وجود دارند تزریق شود. تعداد این تزریق بستگی به وسعت ناحیه مبتلا دارد. تزریق بوتاکس معمولا درد ندارد و در صورت حساسیت بیمار، بیحسی موضعی اعمال می‌شود.

هدف از تزریق بوتاکس خشک شدن پوست و قطع تعریق می‌باشد. تزریق بوتاکس در عمق به فاصله 1/5 سانتی متر از یکدیگر انجام شده و برای کاهش درد از کمپرس یخ و کرم‌های بیحسی استفاده می‌شود. مدت تاثیرگذاری بوتاکس زیربغل طولانی‌تر از بوتاکس صورت است در نتیجه بوتاکس زیربغل اثر طولانی‌تری دارد.