• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

درمان منافذ باز پوستی

مقدمه

پوست بزرگترین اندام بدن به حساب می‌آید. روی سطح پوست، میلیون‌ها منفذ وجود دارد که بسیاری از آنها حتی با چشم انسان قابل مشاهده نیست. این منافذ،باید باز باشند تا به پوست اجازه «تنفس» دهد. هر یک از این منافذ، یک ریشه مو را در خود جای داده‌اند. به علاوه، در عمق منافذ پوست، غدد سباسه( sebaceaus gland) قرار گرفته که چربی خاصی به نام سبوم تولید می‌کند.
تعداد غدد سباسه در واحد سطح پوست روی صورت، کمر، سینه و کشاله ران‌ها بیشتر است. هورمون‌ها نقش اساسی در تحریک این غدد ایفا می‌کنند تا مقدار سبوم یا چربی بیشتر تولید کنند. به همین خاطر منافذ موجود روی پوست صورتتان، به خصوص روی بینی، پیشانی و گونه‌ها ممکن است بازتر از منافذ سایر نقاط بدن به نظر بیایند.
دهانه منافذ همه انواع پوست‌، از چرب و مختلط گرفته تا خشک، می‌تواند بازتر از حد معمول شود. این وضعیت باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند در سطح پوست می شود، به خصوص اگر آلودگی‌های مختلف، باکتری، چربی یا سلول‌های مرده پوست در این منافذ جمع شده باشند.

دلایل ایجاد منافذ به ظاهر باز پوستی

ایجاد منافذ به ظاهر باز پوستی علل متعددی دارد. این موارد عبارتند از:
• تولید زیادی چربی پوست (سبوم)
• کاهش خاصیت ارتجاعی پوست
• فولیکول‌های ضخیم مو
• ژنتیک یا وراثت
• کاهش تولید کلاژن در پوست که به واسطه افزایش سن روی می‌دهد
• آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه مضر خورشید

 

منافذ باز پوستی در برابر منافذ تمیز پوستی

علیرغم رواج محصولاتی که «باز کردن منافذ پوستی» را وعده می‌دهند، باید توجه داشته باشید که منافذ پوست شما همین حالا هم باز هستند. روتین‌های پاکسازی پوست با بخار و انواع محصولات ممکن است این احساس را به شما بدهد که منافذ پوست شما باز شده‌اند. اما در حقیقت آنچه واقعاً انجام می‌شود، پاکسازی منافذ پوست از چربی، سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌های مختلف است. با اینکه تنفس پوستی به هیچ وجه شبیه تنفس ما از راه ریه‌ها نیست، اما به منظور خنک شدن سطحی پوست و زدودن سلول‌های مرده پوستی و در نتیجه جایگزین شدن سلول‌های جدید، منافذ باید باز باشند.

 

روش های درمان منافذ باز پوست یا Large Pores

شما قرار نیست از شر منافذ باز پوستی خلاص شوید. البته با تمام آنچه تاکنون گفته شد، بعید است که به طور کلی خواستار چنین چیزی باشید. با این حال می‌توانید ظاهر آنها را کمی بسته‌تر کرده و حالت عمومی بهتری به چهره‌تان ببخشید. راهکارهای مفید برای ترمیم منافذ باز پوستی عبارتند از:

 

بخار دادن :

روش پاکسازی پوست با استفاده از بخار می‌تواند به تمیز شدن منافذ پوستی و در نتیجه کوچک‌تر به نظر رسیدن آنها کمک کند. این کار باعث طراوت و شادابی پوست خواهد شد. افزودن گیاهان دارویی و اسانس‌های روغنی به روند بخار دادن، می‌تواند باعث ایجاد حس و حال خوشایند‌تری حین اجرای روتین شود. نتایج این روش موقت است و ممکنست فقط برای چند ساعت دوام داشته باشد.

 

ماسک‌های صورت :

ماسک‌هایی که روی صورت خشک می‌شود(ماسک های peel off) برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه تا حدی موثر هستند و همچنین ممکن است به کم شدن منافذ باز پوست کمک کنند. برای کسب مطلوب‌ترین نتیجه، ماسک‌های مختلف را امتحان کرده و بهترینشان را انتخاب کنید. امتحان کردن ماسک‌های خاک رسی یا جو دوسر هم فکر خوبی است. ماسک‌های صورت به خارج کردن آلودگی از داخل منافذ پوستی کمک می‌کند و بدین صورت باعث کوچک‌ به نظر رسیدن منافذ بازمی‌شود ولی تأثیر آن موقت وبرگشت پذیر است.

 

 

لایه‌برداری یا پیلینگ :

لایه‌برداری پوست به از بین بردن موادی که داخل منافذ گیر کرده و انباشته شده‌ (مانند چربی و آلودگی‌ها) کمک می‌کند. مواد لایه‌بردار وقتی بهترین تاثیر را خواهند داشت که به صورت روزانه، یا تقریباً هر روز استفاده شوند. مجموعه متنوعی از محصولات لایه‌بردار وجود دارند که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید از جمله مواد قابض، کرم‌ها و لوسیون‌های گوناگون. بعضی از مواد لایه‌بردار برای ترمیم منافذ باز پوستی عبارتند از:

• رتینوئیدها
• آلفا هیدروکسی اسیدها (اسید سیتریک، لاکتیک یا گلیکولیک)
• بتا هدروکسی اسیدها (اسید سالیسیلیک)

 

لیزردرمانی :

لیزردرمانی تخصصی و غیرتهاجمی برای درمان منافذ باز پوستی در مطب پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی یا کلینیک‌های معتبر زیبایی تحت نظر پزشک انجام می‌شود. طی روند لیزردرمانی، عملکرد کلاژن‌سازی پوست تحریک شده و همین امر می‌تواند موثرترین راهکار برای درمان منافذ باز پوستی یا همان Large Pores باشد. لیزر درمانی بخصوص اگر مشکلات دیگری مثل شلی و افتادگی پوست ، اسکار آکنه یا جای جوش ،تیرگی و کدورت پوست همراه با منافذ باز باشد، درمان انتخابی است. این روش درمان ، بر خلاف روش های بالا موقت نبوده و وابسته به استفاده از دارو نیست.

 

تیکسل :

یکی از جدیدترین و مؤثرترین روش های درمان منافذ باز است. تیکسل یا thermal mechanical ablation از طریق جوانسازی پوست با افزایش محتوا و بهبود عملکرد کلاژن و الاستین در پوست، باعث افزایش استحکام و کشسانی پوست و درنتیجه جمع شدن دهانه منافذ پوست و صاف و یکنواخت شدن سطح پوست می شود. این روش نیز دائمی است.

۲ دیدگاه

  • سهیل, 13 تیر, 1402 @ 8:36 ق.ظ پاسخ

    سلام
    میشه پیج اینستاگرامتون رو بدین ممنون

    • admin, 11 شهریور, 1402 @ 2:27 ب.ظ پاسخ

      miha_beautyclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *