درمان گرفتگی عضلات با تزریق بوتاکس

• ۱۶ فروردین, ۱۴۰۰
  • دیدگاه: ۰
  • بوتاکس

بسیاری از شما ممکن است گرفتگی‌های شدید عضلانی یا اسپاسم را تجربه کرده باشید. این گرفتگی‌ها ممکن است در برخی از اوقات بسیار دردناک و غیرقابل تحمل باشد. شاید برایتان جالب باشد که یکی از راه‌های درمان این نوع دردها، تزریق بوتاکس است.

موارد تزریق بوتاکس برای گرفتگی عضلات

پزشک شما ممکن است از تزریق بوتاکس برای درمان برخی از گرفتگی‌های عضلانی استفاده کند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. انقباض در بخشی از صورت یا پلک‌ها

۲. اختلالات حرکتی چشم مانند تنبلی چشم

۳. اسپاسم عضلانی که باعث پیچ خوردگی یا چرخش سر و گردن می شود. که میتواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد

۴. پزشک شما ممکن است از تزریق بوتاکس برای درمان سایر مشکلات نیز استفاده کند. اینها می تواند شامل سردردهای میگرنی مزمن یا تعریق زیاد باشد.

تزریق بوتاکس باید در مطب پزشک و تحت نظر متخصص انجام می شود. بوتاکس با نمک (آب نمک) مخلوط می شود و با سوزن ریز به عضله تزریق می شود. ممکن است در یک جلسه 5 تا 10 تزریق انجام شود. اما تعداد تزریقات به شرایط شما و نظر پزشک بستگی دارد. علاوه بر آن، به اندازه ناحیه‌ تحت درمان نیز وابسته است.

آنچه که باید در این مورد بدانیم

بوتاکس توسط باکتری‌هایی ساخته می شود که میتواند باعث مسمومیت غذایی شود. از طرف دیگر مسمومیت غذایی می تواند کشنده باشد بنابراین دوز بالای بوتاکس نیز می تواند کشنده باشد. با این حال ، دوز تزریق شد به منظور از بین بردن گرفتگی عضلات به قدری کم است که نباید هیچگونه تاثیر مخربی داشته باشد و در طی سال‌های متمادی از این روش درمان استفاده می‌شود.

با این حال ممکن است برخی عوارض جانبی مثل درد در ناحیه تزریق وجود داشته باشد که با استفاده داروهایی نظیر درد استامینوفن یا ایبوپروفن مشکل برطرف خواهد شد. همچنین استفاده از کیسه یخ نیز راهکار مناسبی برای کاهش درد است. همچنین ممکن است عوارض جانبی زیر نیز مشاهده شود:

۱. علائم شبیه آنفولانزا

۲. ضعف عضلات در ناحیه تزریق شده

۳. ابروهای افتاده یا کج

۴. خشکی چشم

به طور کلی عوارض جانبی تزریق بوتاکس معمولاً به سرعت از بین می روند.

به ندرت پیش می‌آید که عوارض تزریق بوتاکس به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. در چنین حالتی می تواند عوارض جانبی شدیدتری به دنبال داشته باشد. در صورت مشاهده علائم زیر پس از تزریق بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

۱. مشکلاتی در صحبت کردن یا بلعیدن

۲. ضعف عضلانی بیش از حد