• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

دلایل افتادگی پوست و روش های درمان آن

چه عواملی باعث افتادگی پوست می شوند؟ راه درمان این مشکل چیست؟ در این مقاله به بررسی و راهکارهای درمان آن خواهیم پرداخت.

دلایل افتادگی پوست

افرادی که وقت زیادی را در باشگاه برای کاهش وزن سپری می کنند با شل شدگی پوست و افتادگی آن کاملا آشنا هستند. افتادگی پوست چه در صورت و چه در بدن به علت از بین رفتن چربی، کلاژن و الاستین اتفاق می افتد. به نظر می رسد این حالت بیشتر برای افراد سن بالا بوجود می آید. اما در افراد جوانی که تغییرات کاهش وزن زیادی داشته اند نیز این حالت بروز می کند. مصرف برخی داروها موجب از دست رفتن خاصیت الاستیک پوست می گردد.

پوستی که سفت و محکم باشد بعد از کشیده شدن بلافاصله به حالت اولیه خود بازمی گردد. وقتی پوست این حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد آویزان می شود.

افتادگی پوست در چه نواحی شایع است؟

این عارضه می تواند در همه نقاط بدن بوجود بیاید اما در بعضی نواحی مانند پلک، غبغب، بازوها و شکم بسیار شایع است.

افزایش سن

افزایش سن باعث از بین رفتن دو پروتئین مهم (الاستین و کلاژن) در بدن می شود. کلاژن توسط فیبروبلاست ها تشکیل می گردد. عوامل درونی و بیرونی بر تولید این دو پروتئین تاثیرگذار هستند. عوامل درونی کاهش تولید کلاژن و عوامل بیرونی قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، آلاینده های موجود در هوا، دود سیگار، نور مستقیم آفتاب، تغذیه نامناسب، نوشیدن الکل و سبک زندگی ناسالم می باشند.

اضافه وزن

داشتن اضافه وزن در طولانی مدت می تواند به کلاژن و الیاف الاستین در پوست آسیب برساند. در نتیجه به خاصیت الاستیک پوست نیز صدمه وارد می شود. در این شرایط کاهش وزن شدید و یکدفعه باعث افتادگی کامل پوست می گردد. باید طبق یک برنامه منظم و تحت نظر پزشک به مرور زمان لاغر کنید. نکته ی حائز اهمیت این است که سن تصمیم گیری به کاهش وزن بسیار مهم است. اگر در سنین پایین تر و جوانی اقدام به کاهش وزن کنید احتمال افتادگی شدید پوست کمتر می شود.

بارداری

شل شدن پوست و افتادگی آن در دوران بارداری نیز اتفاق می افتد. خانم هایی که چند قلو باردار هستند بیشتر دچار افتادگی می شوند. در این حالت نیز سن مادر در میزان آویزان شدن پوست تاثیرگذار است.

افتادگی پوست در اثر بیماری

برخی بیماری های نادر نیز موجب افتادگی و آویزان شدن پوست می شوند.

یکی از این بیماری ها گرانولوماتوز می باشد. مبتلایان به این بیماری دچار لاغری پوست بر روی آرنج و زانوها می گردند.
دیگر بیماری که باعث شل شدن پوست می شود سندرم ایلرز-دانلوس می باشد. این سندرم بر اثر یک اختلال در بافت همبند ایجاد می شود و ارثی است. همچنین بدن این افراد نقص تولید کلاژن دارد.

درمان خانگی افتادگی پوست

درمان این عارضه با روش های خانگی بسیار چالش برانگیز و گاهی دشوار می باشد. اما راهکارهای جراحی و غیرجراحی بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارند.

نکات درمان خانگی این عارضه :

ناحیه و مقدار افتادگی پوست به چه مقدار می باشد. اگر مقدار افتادگی کم باشد با راهکارهای خانگی مانند ورزش مداوم درمان می شود. حرکات ورزشی (پیلاتس) که برای عضله سازی و سفت شدن ماهیچه ها به کار می رود به درمان درمان افتادگی پوست با روش های خانگی بسیار چالش برانگیز و گاهی دشوار می باشد. اما راهکارهای جراحی و غیرجراحی بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارند. درمان این عارضه با روش های خانگی بسیار چالش برانگیز و گاهی دشوار می باشد. اما راهکارهای جراحی و غیرجراحی بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارند. کمک می کنند. در کنار ورزش از مکمل های کلاژن ساز مصرف کنید. کرم، لوسیون و سرم هایی که حاوی رتینول هستند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کنند.

درمان افتادگی پوست با لیزر

استفاده از لیزرهای تهاجمی که منجر به لایه برداری سطح پوست و تحریک آن برای افزایش کلاژن سازی می شود بهترین راهکار برای درمان افتادگی پوست و جوانسازی صورت می باشد. برای درمان شل شدن پوست و افتادگی بدن از روش های جراحی مانند لیپوماتیک می توان بهرمند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *