• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

راهکارهای فوق العاده برای کاهش منافذ باز پوست

منافذ پوست، سوراخ‌های کوچکی هستند که چربی و عرق را تولید کرده و به سطح پوست هدایت می‌کنند. این سوراخ‌ها با فولیکول‌های مو نیز مرتبط می‌باشند.

منافذ پوست ممکن است به دلایل مختلفی از جمله آکنه، ترشح چربی بیش از حد، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و استفاده مداوم از محصولات ضد جوش، بازتر شده و جلوه نه چندان زیبایی به پوست بدهند.

مراقب محصولات پوستی که استفاده می‌کنید باشید.

در صورتی که به طور روزانه از محصولات ضد جوش و چربی‌زدای پوست استفاده می‌کنید، در حقیقت به ضرر خود عمل کرده اید. اگرچه استفاده درمانی و کوتاه مدت از این محصولات اشکالی ندارد، اما مصرف روزانه آن‌ها به منظور پیشگیری از آکنه پوستتان را حساس‌تر خواهد کرد.

محصولات ضد آکنه و چربی‌زدای پوست دارای ترکیبات فعالی مانند سالیسیلیک اسید می‌باشند. ترکیبات فعال به کار رفته در این محصولات، قابلیت لایه برداری پوست را نیز دارند. متخصصان، لایه برداری پوست را حداکثر یک یا دو بار در هفته توصیه می‌کنند.

در صورتی که لایه برداری به دفعات مناسب انجام شود، چربی‌های اضافی و سلول‌های مرده از سطح پوست پاک شده و منافذ باز پوست کوچک‌تر می‌گردند. در مقابل، اگر در این عمل زیاده‌روی صورت بگیرد، پوست دچار خشکی بیش از حد شده و تولید چربی را افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که چرب بودن پوست نیز خود یکی از علل افزایش منافذ باز صورت است.

پیش از خرید محصولات مرتبط با پوست، به نوشته‌های پشت محصول و مواد اولیه به کار رفته در آن‌ توجه نمایید. غالباً محصولاتی که بر پایه آب تهیه شده‌اند، بهتر از محصولات دارای روغن و چربی می‌باشند. به طور کلی، استفاده از موارد زیر به مدت بیش از دو هفته توصیه نمی‌گردد:

محصولات سفت‌کننده و قابض پوست
اسکراب‌های پاک‌کننده عمقی صورت
ماسک‌های دارای روغن
از شوینده‌های مخصوص پوست صورت استفاده کنید.

شوینده‌هایی را انتخاب کنید که آلودگی و چربی اضافی پوست را پاک می‌کنند، اما نرمی و رطوبت پوست را از بین نمی‌برند. اگر پوستتان چرب است و تمایل به کاهش منافذ باز پوست خود دارید، شوینده‌های ژلی برای شما بهترین گزینه می‌باشند. اما اگر پوست نرمال یا خشکی دارید، بهتر است سراغ شوینده‌های کرمی بروید.

استفاده از شوینده‌های دارای صابون و اسکراب نیز اکیداً توصیه نمی‌گردد. زیرا مصرف مداوم این‌گونه محصولات، پس از مدتی منافذ باز پوست را بزرگ‌تر خواهد کرد. در نظر داشته باشید که حتی بهترین شوینده‌ها نیز اگر با روش صحیح مصرف نشوند، بی تاثیر خواهند بود. شیوه صحیح استفاده از شوینده‌های پوست به شرح زیر است:

ابتدا صورت خود را با آب ولرم مرطوب کنید.
شوینده را با حرکات دورانی به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه روی صورت ماساژ دهید.
پوست را کاملاً با آب بشویید و سپس خشک کنید. از مالش پوست با حوله یا دستمال پرهیز کرده و با حرکات ضربانی صورت را خشک کنید.
این روند را هر صبح و شب تکرار کنید. در نتیجه، تعادل پوستتان حفظ شده و منافذ باز پوست کاهش خواهند یافت.

 

استفاده از مرطوب کننده‌ها را فراموش نکنید.

یکی از شایع‌ترین اشتباهاتی که افراد دارای پوست چرب مرتکب می‌شوند، استفاده نکردن از مرطوب کننده‌ها می‌باشد. بر خلاف عقیده بسیاری از افراد، مرطوب کننده‌ها چربی اضافی پوست را افزایش نمی‌دهند. بلکه تنها موجب راه یافتن چربی طبیعی پوست به لایه‌های زیرین آن می‌شوند. انتقال چربی طبیعی پوست به لایه‌های عمیق‌تر، منجر به جلوگیری از براق شدن پوست و همچنین نرم شدن پوست می‌گردد.

اگر مصرف مرطوب کننده‌ها را از روتین پوستی خود کنار بگذارید، ممکن است پوستتان حتی چربی بیشتری تولید کند. برای کاهش منافذ باز پوست، استفاده از مرطوب کننده‌های ملایم و تهیه شده بر پایه آب توصیه می‌شود.

 

ماسک خاک رس را امتحان کنید.

ماسک خاک رس قادر به پاک کردن آلودگی، چربی اضافی و سلول‌های مرده از لایه‌های عمقی پوست می‌باشد. می‌توانید از این ماسک یک یا دو بار در هفته استفاده کنید. توجه داشته باشید که لایه برداری پوست و استفاده از ماسک خاک رس را در یک روز مشابه انجام ندهید، زیرا پوست حساس و آسیب پذیر خواهد شد.

 

هر روز ضد آفتاب بزنید.

استفاده از ضد آفتاب برای همه افراد ضروری است، پس اجازه ندهید پوست چرب مانع استفاده شما از ضد آفتاب شود. نور خورشید علاوه بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست و بروز چین و چروک، موجب خشک شدن پوست و بزرگ‌تر شدن منافذ می‌گردد.

از ضد آفتاب مخصوص پوست خود با SPF30+ استفاده کنید. فراموش نکنید که باید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از ترک خانه، ضد آفتاب را روی پوست نواحی مورد نظر بمالید. بعلاوه، می‌توانید از کرم پودر یا مرطوب کننده‌های حاوی SPF نیز استفاده کنید.

 

با آرایش نخوابید.

خوابیدن با آرایش برای پوست بسیار مضر است. در واقع، لوازم آرایشی در طول شب با آلودگی، چربی و باکتری‌های روی پوست ترکیب شده و منافذ پوستتان را مسدود می‌کند. در نتیجه، منافذ پوست بزرگ‌تر و بازتر به نظر خواهند رسید.

به همین دلیل پاک کردن آرایش قبل از خواب بسیار حائز اهمیت است. ابتدا با یک محلول آرایش پاک‌کن یا شیر پاک‌کن صورت خود را تمیز کرده و سپس با شوینده مناسب پوست خود را بشویید. فراموش نکنید که هر چقدر هم که خسته باشید، نباید پاک کردن آرایش را به فردا موکول کنید.

آب کافی بنوشید.

علاوه بر استفاده از محصولات آبرسان، نوشیدن آب کافی نیز برای کاهش منافذ باز پوست اهمیت دارد. اگرچه آب برای تمام بدن مفید است، اما مهم‌ترین کارهایی که برای پوست انجام می‌دهد عبارت اند از:

آبرسانی عمقی و درونی پوست
حذف سموم تولید شده توسط باکتری‌ها در منافذ پوست
بهبود رنگ چهره
ایده‌آل‌ ترین میزان دریافت مایعات برای بدن، روزانه ۸ لیوان آب یا نوشیدنی‌های دیگر است. اگر مزه ساده آب را نمی‌پسندید، می‌توانید با میوه‌ها و سبزیجاتی مانند خیار، لیمو، آلبالو و … به آن طعم دلپذیری بیفزایید.

 

لیزر درمانی را برای کاهش منافذ باز پوست به کار بگیرید.

لیزر، روشی غیر تهاجمی و بدون درد و خون‌ریزی برای کاهش منافذ باز پوست می‌باشد. لیزر به وسیله پرتوهای بسیار ریز خود، موجب تولید سلول‌های پوستی جدید شده و همچنین تولید پروتئین کلاژن را در لایه‌های عمقی پوست تحریک می‌کند. در نهایت، افزایش کلاژن و ایجاد سلول‌های جدید موجب بسته‌تر شدن منافذ و شاداب‌تر شدن پوست می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *