• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

راه‌های افزایش کلاژن پوست

کلاژن چیست؟

کلاژن متداول‌ترین پروتئین موجود در بدن است. این پروتئین به اجزای مختلف بدن کمک می‌کند تا در کنار هم قرار بگیرند و برای استحکام ساختار استخوان ما بسیار مهم است. وقتی کیفیت کلاژن بالا باشد، سلول‌های حاوی کلاژن ظاهری قوی و جوان به خود می‌گیرند.

در زبان یونانی کلاژن به معنای “تولید کننده چسب” است. این چسب طبیعی درواقع پروتئینی است که فیبرهای سفید پوست، تاندون‌ها، استخوان‌ها، غضروف‌ها و تمام بافت‌های رابط را تشکیل می‌دهد. این ترکیب همچنین در مواد ژلاتینی بدن مانند زجاجیه چشم (همان مایع ژله‌ای‌مانند و بدون عروق و شفاف کره چشم) نیز وجود دارد. کلاژن چندین نوع است و حدود 80 درصد وزن بافت‌های رابط را دربرمی‌گیرد. بنابراین چیزی بیش از یک ماده‌ی ساده در ترکیب محصولات زیبایی است.

کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی می‌دهد و تخریب آن منجر به چین و چروک‌ و پیری پوست می‌شود. در لایه‌ های پوست ، رشته‌های کلاژن به گونه‌ای مرتب شده‌اند که امکان گسترش و سنتز را دارند. با افزایش سن، رشته‌های کلاژن کوتاه‌‌تر، تکه تکه و بی‌نظم می‌شوند و بدن کلاژن کمتری تولید می‌کند، یکپارچگی ساختاری پوست کاهش می‌یابد و چین و چروک و افتادگی در آن ایجاد می‌شود.

 

چگونه کلاژن پوست را افزایش دهیم؟

بدن ما به طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند اما با افزایش سن و تاثیر عوامل خارجی تولید این ترکیب کاهش پیدا می‌کند. عواملی مانند مصرف زیاد قند، مصرف دخانیات، الکل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و…

نکته جالب در مورد این پروتئین این است که تحریک رشد آن مانند دومینو عمل می‌کند؛ یعنی، هرچه کلاژن باکیفیت‌تری داشته باشید، توانایی بدن شما برای تولید و حفظ آن بیشتر هم می‌شود. برای یافتن راه‌هایی که می توانید کلاژن را در بدن افزایش دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

1. تغذیه

در بین مواد غذایی متنوعی که باعث تولید کلاژن بیشتر می‌شوند، میوه‌ها جایگاه بالایی دارند. میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت، کیوی، پاپایا، انگور سفید، ذغال‌اخته، توت فرنگی و تمشک جزو میوه‌های سرشار از ویتامین C هستند و در افزایش میزان کلاژن نقش مهمی دارند. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود که اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی و به ساخت کلاژن کمک می‌کند. به همین دلیل باعث حفظ جوانی و شادابی پوست شده و از افتادگی زودهنگام پوست و بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند. ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم‌ها و جراحات پوستی ایجاد شده نیز نقش مهمی دارد. علاوه بر این می‌توانید از خواص موجود در این میوه‌ها برای افزایش کلاژن موجود در اندام‌های دیگر مانند چشم‌ها و غضروف‌ها نیز بهره‌مند شوید.

سایر مواد غذایی که در تولید کلاژن نقش مهمی دارند عبارتند از:

تخم‌مرغ، مرغ، ماهی، ژلاتین، جینسینگ، برگ گشنیز، آلوئه‌ورا، سیر، لوبیا و…

2. کرم‌های موضعی

استفاده از کلاژن روی پوست باعث افزایش میزان کلاژن درون پوست می‌شود و برخی از کرم‌ها حاوی موادی هستند که فرآیند کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهند. دو ترکیب زیر مثالهایی از این مواد هستند:
رتینول(ویتامین A): ویتامین A با ایجاد فعالیتهای خاص در پوست و افزایش بازسازی آن، از تجزیه کلاژن جلوگیری کرده و تولید کلاژن را تحریک می‌کند.
ویتامین c: این ویتامین از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و مانع تجزیه کلاژن از طریق عوامل محیطی می‌شود.

 

3. روش‌های کلینیکی

علاوه بر روش‌های فوق، در کلینیک‌های زیبایی دستگاه‌هایی وجود دارند که بدون اینکه آسیبی به ساختار پوست وارد کنند، فرآیند طبیعی ساخت کلاژن را تحریک می‌کنند. در ادامه به بررسی این دستگاه‌ها و مکانیسم آنها می‌پردازیم:

 

آر اف فرکشنال اسکارلت

آر اف فرکشنال اسکارلت یک روش غیرتهاجمی و موثر برای جوانسازی و لیفت پوست است. در این روش، سوزن‌های بسیار ریزی که دارای امواج رادیوفرکوئنسی هستند، به پوست وارد می‌شوند و لایۀ اپیدرم، درم و مابین آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دما در ناحیۀ هدف بین 55 تا 60 درجه بالا می‌رود که دمای مناسب برای سلولهای فیبروبلاست است تا کلاژن بیشتری تولید کنند. آر اف روند طبیعی ترمیم پوست را تحریک می‌کند و با دسترسی به لایه درم باعث افزایش کشش و نهایتا لیفت پوست، کاهش خطوط ریز و چین و چروک های ملایم تا متوسط و رفع شلی و افتادگی پوست می‌شود. اسکارلت پیشرفته‌ترین دستگاه آر اف فرکشنال دنیاست و سوزن‌های آن پوشش ضخیم طلا دارد که بیشترین بازدهی و افزایش کلاژن سازی را در هر جلسه ایجاد می‌کند.

 

مزایای دیگر دستگاه اسکارلت:

درمان تعریق بیش از حد
کاهش لک‌های پوستی و بهبود اسکارهای جراحی
درمان ترشح بیش از حد چربی پوست و آکنه
کاهش منافذ باز و چربی زائد پوست
شفاف‌سازی پوست
بهبود استرچ مارک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *