فواید بوتاکس برای سر درد!

بوتاکس فقط برای رفع چین و چروک پوست به کار نمی‌رود،‌ بلکه از آن به عنوان روشی درمانی برای بهبود سردرد مزمن و میگرن نیز استفاده می‌ شود. سوالی که ممکن است در قدم نخست ذهن شما را درگیر کند این است که آیا تزریق منظم ماده‌ای سمی به اطراف سر و گردن،‌ بیماران مبتلا به سردرد مزمن را درمان می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه ما باشید تا با فلسفه بوتاکس درمانی شما را بیشتر آشنا کنیم.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم است،‌ پروتئینی که که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینیوم ساخته می‌شود. این سم با بازداری آزاد شدن یک ناقل شیمیایی در مغز، باعث می‌شود که ماهیچه‌ها منقبض نشوند.

تاریخچه بوتاکس در درمان میگرن

استفاده از بوتاکس در درمان میگرن به حدود ده سال پیش برمی‌گردد که جراحی‌های زیبایی در آمریکا متداول شده بود. متخصصین جراحی‌های زیبایی و پلاستیک در آن زمان اعلام کردند که بعد از استفاده از بوتاکس، برخی از مراجعان از شر میگرن خود خلاص شدند. به دنبال این ادعا، برخی پزشکان قبل از این که تاییدی رسمی وجود داشته باشد،‌ شروع به استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن کردند.

برخی از پزشکان مدعی شدند که استفاده از بوتاکس،‌ هیچ علامتی از کاهش درد یا درمان میگرن معمولی و یا سردردهای تنشی در مراجعانشان به جای نگذاشته است. به هر حال، میگرن مزمن با میگرن معمولی و سردردهای تنشی فرق دارد. در میگرن‌های مزمن، فرد ۱۵ روز از هر ماه را از سردرد رنج می‌برد و حداقل ۸ روز از این مدت، مربوط به میگرن است.

دو مطالعه در این زمینه منتشر شد. در هر دو مطالعه، به افراد مبتلا به میگرن مزمن،‌ در دو گروه،‌ طی ۵ دوره ۱۲ هفته‌ای، بوتاکس تزریق می‌شد. هر بار فرد ۳۱ تزریق در قسمت‌های خاصی از سر و گردن دریافت می‌کرد.

• در مطالعه اول،‌ محققین اعلام کردند که از تعداد روزهای سردرد کم نشد،‌ اما سردردهایی که با میگرن مرتبط بودند،‌ کم‌تر شدند.
  • در مطالعه دومی که همان گروه اجرا کردند، ۱۰ درصد کاهش در روزهای سردرد در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، گزارش شد.

محققین بر این باورند که جلوگیری از انقباض ماهیچه‌ها، سهمی در کاهش سردرد ندارد. با این حال،‌ سازمان دارو و مواد غذایی آمریکاFDA و آژانس محصولات بهداشتی و دارویی انگستان، هر دو این درمان را به عنوان درمانی مناسب برای میگرن مزمن پذیرفته‌اند.

نحوه استفاده بوتاکس سردرد

ماده بوتاکس پس از تزریق به نواحی از سر ، که در هنگام بروز حملات میگرنی باعث ایجاد سردرد شدید و نبض‌دار می‌شود، رشته‌های عصبی  را تحت تاثیر قرار داده ، و مانع از این می‌شود که پیامهای عصبی انتقال دهنده حس درد، آزاد شود. در واقع جلوگیری از فعالیت شبکه‌های ارتباطی انتقال دهنده درد از وظایف اصلی بوتاکس میگرن می‌باشد.

تزریق بوتاکس قبل از شروع سردرد میگرنی از بروز آن جلوگیری می‌کند. البته برای گرفتن نتیجه مناسب برای معالجه سردرد میگرنی بهتر است تزریق بوتاکس را تا چند جلسه تکرار کنید. هر چه تعداد تزریق‌ها بیشتر شود، نتیجه درمانی آن نیز موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. بیشتر بیماران بعد از جلسه دوم بوتاکس میگرن از کاهش ۵۰ درصدی درد‌های خود ابراز خوشنودی می‌کنند. پس از پنج دوره تزریق شدت سردرد میگرنی تا حدود هفتاد درصد کاهش پیدا می‌کند.