• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

لیزر موهای زائد، معرفی انواع روش های لیزر

لیزر موهای زائد

شاید برای خیلی از شماها سخت باشد که صبح‌ها زودتر از آنچه که باید از خواب بیدار شوید و مشغول شیو کردن پوست خود شوید؛ یا تنها چند روز از شیو پاهایتان گذشته اما با نگاهی به آنها می‌بینید که شبیه آمازون در فصول بارانی شده‌اند! سوزش غیرقابل تحمل بعد شیو زیر لباسی که به بدنتان چسبیده نیز بماند! از اپیلاسیون و وکس و شیوه‌های مشابه هم نگوییم که تنها چند روز بعد از تحمل آن همه درد و پرداخت هزینه‌های سنگین دوباره با آن صحنه غم‌انگیز همیشگی مواجه می‌شوید.

نگویید که نمی‌دانید ما در حال صحبت کردن راجع به چه هستیم!!اگر برای از بین بردن موهای زائد خود به دنبال راهکاری دائمی هستید؛ لیزر موهای زائدبهترین پیشنهاد ما برای شماست.بر خلاف روش هاى قدیمى تر رفع موهاى زائد مانند اپیلاسیون و استفاده از تیغ و انواع موبرها، که ساقه مو را به طور موقت حذف مى کنند؛ لیزر موهای زائد، سلول هاى تولیدکننده مو در ریشه (فولیکول) را هدف قرار داده و از بین مى برد، به همین علت تاثیر لیزر موهای زائد، بلند مدت و دائمى است.

 

لیزر چگونه باعث رفع موهاى زائد مى‌شود؟

لیزر، در واقع پرتو نورى است که به علت داشتن ویژگی هایى نظیر تک رنگ بودن و داشتن انرژى زیاد، کاربردهاى متعددى در علم پزشکى پیدا کرده است. یکى از محبوبترین کاربردهاى لیزر، رفع موهاى زائد است. لیزر موی زائد، براساس خاصیت جذب انتخابى توسط رنگدانه ملانین موجود در موها، عمل مى‌کند.

به عبارت دیگر، لیزر روى سطح پوستى که موى زائد دارد، تابانده مى‌شود، رنگدانه هاى ملانین موجود در موها، انرژى لیزر را جذب کرده و آن را از سطح پوست، به عمق ٢ تا ٣ میلیمترى پوست، جایى که سلول هاى تولیدکننده مو در ریشه موها قرار گرفته‌اند، رسانده و باعث تخریب این سلول ها مى‌شود.

 

چرا لیزر موهای زائد در چند جلسه انجام می‌شود؟

علت این موضوع ، چرخه رشد مو در انسان است. به عبارت دیگر؛ هر تار مو، سه مرحله تکاملی را طى مى‌کند:

١- مرحله رشد یا آناژن ٢- مرحله انتقالی با کاتاژن ٣- مرحله استراحت یا تلوژن
لیزر فقط روى موهایى که در مرحله رشد یا آناژن هستند، مؤثر بوده و روى موهایى که در مراحل کاتاژن و تلوژن باشند، بى تأثیر است،به همین علت یکى ازعوامل مؤثر در اثربخشى لیزر، تعداد موهاى درمرحله آناژن ناحیه اى است که لیزر مى‌شود.

 

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

متداول ترین طبقه بندى پوست، طبقه بندى دکتر فیتز پاتریک است که براساس رنگ پوست و مو و چشم و واکنش پوست به نور خورشید، انواع مختلف پوست رابه ۶ گروه تقسیم کرده است.

نوع ١ : پوست بسیار سفید و داراى کک ومک، موهاى قرمز، مردمک چشم آبى، پوست سریعاً در برابر آفتاب مى‌سوزد و هیچوقت برنزه نمى‌شود.
نوع ٢ :پوست سفید و موهاى بلوند و مردمک چشم روشن، پوست در برابر آفتاب مى‌سوزد و به ندرت ممکنست برنزه شود.
نوع ٣ : پوست گندمى و موهاى قهوه اى، پوست در برابر آفتاب گاهى مى‌سوزد و خوب برنزه نمى‌شود. (در بعضى اهالى شمال کشور دیده مى‌شود)
نوع ۴ : پوست سبزه و موها و مردمکهاى تیره، پوست در برابر آفتاب خیلى خوب برنزه مى‌شود و بندرت مى‌سوزد (پوست بیشتر ایرانى ها از این نوع است)
نوع ۵ : پوست قهوه اى تیره، تقریباً هیچوقت در اثر آفتاب نمى‌سوزد و شدیداً برنزه مى‌شود. (در بعضى از اهالى جنوب کشور و بویژه در هند و پاکستان دیده مى‌شود)
نوع ۶ :پوست کاملاً تیره که هیچوقت در اثر آفتاب نمى‌سوزد. (سیاهپوستان)

 

انواع لیزر موهای زائد:

لیزرها، براساس طول موج نورى که تولید مى کنند، طبقه بندى مى‌شوند، مهمترین لیزر هاى موى زائد عبارتند از:

1)لیزر الکساندرایت با طول موج ٧۵۵ نانومتر:

لیزر الکساندرایت برای رفع موهای زائد در پوست های نوع 1، 2، 3 و 4 کاربرد دارد و در حال حاضر محبوبترین و شناخته شده ترین لیزر موی زائد در ایران است ولی نکته مهم اینست که تنها الکساندرایت بودن کافی نیست، بهترین و موثرترین لیزر الکس درحال حاضر، لیزر Gentlelase کمپانی کندلا آمریکاست که در مدل جدید 2015 یعنی Pro-U ؛ با استفاده از تکنولوژی خنک کننده DCD، مشکل درد و سوزش ناشی از لیزر موهای زائد را، برطرف کرده است

و در عین حال آنقدر کارآمد و موثر است که در ۵-۳ جلسه موهای زائد را بطور کامل و دائمى از بین می‌برد. لیزر آپوجی(Apogee) ساخت کمپانی cynosure آمریکا، لیزر الکس دیگر موجود در بازار ایران است. در واقع کمپانی cynosure و candela دو کمپانی برتر و رقیب در زمینه تولید لیزر الکساندرایت هستند ولی ازآنجا که Cynosure چندسالی است که هیچ نوآوری در زمینه لیزر الکس نداشته است بعد از عرضه لیزر Gentlelase مدل Pro-U در سال 2015 توسط Candela و معرفی سیستم خنک کننده DCD، که باعث بی درد شدن لیزر موی زائد می‌شود، لیزر Gentlelase محبوبیت بیشتری نسبت به Apogee پیداکرده است.

 

2) لیزر دایود با طول موج 810 نانومتر:

این لیزر برای تمام انواع پوست حتی پوست های تیره قابل استفاده است و به علت قدرت نفوذ زیاد به عمق پوست، می‌تواند موهای زیر پوست را نیز از بین ببرد. در حال حاضر بهترین لیزر دایود؛ لیزر Lightsheer ساخت کمپانی Lumenis آمریکاست.

3) لیزر ان دى یاگ (Nd-YAG) با طول موج ١٠۶۴ نانومتر:

این لیزر براى رفع موهاى زائد در پوست‌هاى تیره و بسیارتیره (نوع ۵ و ۶) کاربرد دارد و استفاده از آن محدود به موارد خاص مى‌باشد.

 

4) IPL یا (intense pulse light) :

که به علت ارزان و در دسترس بودن و سهولت استفاده، بسیار رایج شده است (بطوریکه نوع خانگى آن نیز در بازار موجود است) اصلاً لیزر نیست و در واقع نور شدید پالسى است که توسط یک لامپ گزنون تولید مى‌شود و مانند لیزر روى سطح پوست تابیده مى‌شود، اما هم از نظر تأثیر روى موهاى زائد و هم تعداد جلسات درمانى با لیزر موهای زائد متفاوت است.

 

علت تفاوت IPL با لیزر موهای زائد آنست که:

لیزر موهای زائد متشکل از پرتوهاى نورى موازى، تک طول موج و هم فاز است که در نتیجه داراى انرژى و قدرت نفوذ بسیار زیاد است ولى IPL شامل انواع طول موج‌هایى از نور مثلاً ( ۶٠٠ تا ١٢٠٠ نانومتر) است که هم فاز نبوده و پرتوهاى آن کاملاً واگراست و مانند نور فلاش دوربین عکاسى در همه جهات پخش مى‌شود، بنابراین نمى‌تواند، انرژى کافى و قدرت نفوذ لازم به عمق پوست، که براى از بین بردن سلول هاى مولد موهاى زائد، مورد نیاز است را به خوبى لیزر موهای زائد، تأمین نماید.

 

چه کسانی می‌توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟

هر کس اعم از زنان و مردان می‌تواند در تمامی قسمت‌های بدن خود از این خدمات استفاده کند، هرچقدر رنگ موها تیره‌تر باشد تاثیر لیزر بر آن بیشتر خواهد بود

البته خصوصیات فردی شخص نیز در نظر گرفته شده و قوانین جاری در مورد کاربرد لیزر نیز در کلیه‌ی موارد اجرا می‌شود.معمولاً فرد برای استفاده از این خدمات باید حداقل 12 سال داشته باشد، جزئیات موارد قانونی در مشاوره‌ی حضوری قابل ارائه است.

 

چه افرادی برای انجام لیزر مناسب نیستند؟
وجود اختلالات هورمونی:

از آنجا که اختلالات هورمونی مانند سیکل قاعدگی، ریزش موی سر، جوشهای مکرر صورت و سابقه نازایی در بسیاری از بیماران پرمو دیده می شود حتما بیمار باید از این جهت بررسی شود و گرنه درمان با لیزر تاثیر نداشته و به درازا خواهد کشید.

مصرف دارو های خاص:

بعضی داروها مانند کورتونها، هورمونها و مینوکسیدیل باعث رشد موهای زائد می شوند. در این بیماران لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت.

وجود بعضی بیماریها:

در بعضی بیماری ها مثل پسوریازیس، لیکن پلان، ویتلیگو (برص) احتمال پیدایش ضایعات در محل لیزر وجود دارد.

سابقه گوشت اضافه در محل عمل:

انجام لیزر در این بیماران احتمال دارد ،سبب ایجاد اسکار هیپرتروفیک شود و بهتر است انجام نگیرد.

سابقه تبخال مکرر:

در این بیماران از ۲۴ ساعت قبل تا یک هفته بعد از لیزر باید داروهای ضدتبخال مثل آسایکلوویر استفاده شود.

سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چرکی:

در صورتی که بیمار جوش چرکی یا هر کانون عفونی دیگری در محل لیزر مو داشته باشد باید تا زمان درمان آن عفونت لیزر به تعویق بیفتد.

برنزه بودن:

به هر روشی که فرد باعث برنزه شدن پوست خود شده باشد، اعم از آفتاب گرفتن یا سولاریم، احتمال سوختگی پوست و ایجاد لک به دنبال لیزر بسیار زیاد است. در این بیماران بهتر است درمان تا زمان از بین رفتن رنگ به تعویق بیفتد و در این مدت بیمار از ترکیبات ضدلک و ضدآفتاب استفاده کند.

وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر:

از آنجا که انجام لیزر مو می تواند باعث کمرنگ شدن این ضایعات شود باید از قبل به بیمار در مورد این مسئله تذکر داد.

مصرف ایزوترتینویین:

ایزوترتینویین نوعی ترکیب vita مثل راکوتان است که برای درمان جوشهای مقاوم به کار میرود. اگر بیمار از این دارو استفاده می کند چون باعث حساس شدن شدید پوست به نور لیزر و افزایش احتمال سوختگی و اسکار و لک میشود حداقل ۶ ماه باید لیزر مو را به تعویق انداخت.

مصرف داروهای حاوی طلا:

این داروها در بعضی بیماران رماتیسمی به کار می روند و نباید در این بیماران لیزر انجام داد.

سابقه بیماریهایی مثل لوپوس:

این بیماریها پوست را به نور حساس می کنند و بهتر است لیزر در آنها انجام نشود.

افراد باردار:

هرچند که هیچ مدرکی دال بر صدمه به جنین در لیزر مو وجود ندارد اما بهتر است در بیماران باردار لیزر را به تعویق بیندازیم.

 

لیزر موهای زائد میتواند چه عوارضی داشته باشد؟

خارش
قرمزی و ورم
سوختگی
آکنه
پوسته پوسته شدن

اقدامات مراقبتی بعد از لیزر موهای زائد:

از کرم‌های ضد آفتاب برای پوست خود استفاده کنید.

حتماً بلافاصله پس از درمان، از کرم یا یخ یا هر چیزی که منطقه لیزر شده را سرد و بی‌حس می‌کند، استفاده کنید تا ناراحتی آن را به حداقل برسانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *