متد مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی یک روش حداقل تهاجمی است که شامل تزریق یک سری از ویتامین ها، مواد معدنی، کوآنزیم ها، آنزیم ها، هورمون ها، عصاره های گیاهی و کوکتل های اسیدهای آمینه به لایه مزودرم پوست می باشد که در نتیجه آن جوان سازی و تقویت بافت پوست – در برخی موارد تقویت فولیکول های مو و همچنین از بین بردن چربی اضافی انجام می شود. یک پزشک فرانسوی به نام Michel Pistor Dr.، در سال ۱۹۵۲ این روش را توسعه داد. در ابتدا برای تسکین درد مورد استفاده قرار گرفت. در سالهای پس از آن ، محبوبیت زیادی در سراسر دنیا در زمینه های دیگر به دست آورد.

مزوتراپی برای موارد زیر استفاده می شود:

حذف چربی ها به صورت موضعی (چربی سوزی ) در مناطقی مانند شکم ، ران ، باسن ،ساق پا ، بازوها و درموادری در صورت
کاهش میزان سلولیت
کاهش میزان چین و چروک و خطوط در صورت
تقویت بافت پوست
دربرخی موارد جهت حذف لک های پوستی
کاهش ریزش مو در افراد مبتلا به آلوپشیا
در این روش از سوزن های بسیار ریز استفاده می شود تا یک سری از تزریق ها به لایه میانی (مزودرم) پوست منتقل شود. ایده اصلی درمان در روش مزوتراپی تصحیح و تمرکز بر مسایل پایه ای بوده است که باعث آسیب پوست می شود مانند گردش خون ضعیف و التهاب. فرمول استانداردی برای مواد تزریق شده در مزوتراپی نیست. متخصص پوست و مو از فرمول ها و میزان دوزهای متفاوت و برای حل های مشکلات مختلف در افراد استفاده می کند.

قبل از انجام این روش چه چیزهایی باید بدانید و چه انتظاری دارید؟

هنگامی که تصمیم به انجام مزوتراپی گرفتید ممکن است پزشک از شما بخواهد برای یک هفته قبل از عمل از آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) خودداری کنید. این داروهای تسکین دهنده درد می توانند خطر خونریزی و کبودی در هنگام مزوتراپی را افزایش دهند.

زمان درمان تقریباً سی دقیقه طول می کشد و اگرچه متد دردناکی نمی باشد ، می تواند کمی ناراحت کننده و با سوزش همراه باشد ، بنابراین اگر پوستتان کمی حساس است ، می توان از کرم بی حس کننده استفاده کرد. ممکن است کمی کبودی و تورم پس از انجام این روش ایجاد شود اما کوتاه خواهد بود و باید طی ۲۴ ساعت برطرف شود و نتایج نشان داده اند که در اثر مزوتراپی افزایش در استحکام پوست – شفافیت، آبرسانی، تغذیه پوست دیده شده است. یک دوره ۶-۸ جلسه ای هر دو هفته یکبار یا به همراه برخی درمان ها ۱-۲ بار در سال توصیه می شود.

مزایای استفاده از مزوتراپی در پوست چیست ؟

نتایج اثر بخش مزوتراپی بر روی پوست ممکن است بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده نباشد و به نظر چهره در اثر تزریق خسته به نظر بیاید که این حالت موقتی بوده و با افزایش گردش خون در لایه های پوست می تواند به بهبود گردش خون کمک کند. این روش درمانی همچنین می تواند برای رفع مشکلات رنگدانه ای پوست، درمان اسکار زخم, آکنه استفاده شود و همچنین می تواند به صورت combination (ترکیبی) به منظور افزایش اثر ‌آن با سایر روش های زیبایی شناختی مانند بوتاکس یا پرکننده ها (فیلرها) استفاده شود.

مزایای مزوتراپی در ریزش مو چیست؟

علاوه بر درمان چین و چروک و حذف چربی های موضعی، از مزوتراپی نیز برای درمان ریزش مو در بیماران دچار آلوپشیا استفاده می شود. در این متد درمانی از عصاره های طبیعی گیاهان، ویتامین ها، اسیدهای آمینه و یا داروهایی مانند فیناستراید و مینوکسیدیل با توجه به صلاحدید پزشک متخصص به داخل سر تزریق می شود که با افزایش گردش خون می تواند مواد مغذی را به ناحیه مورد نظر تحویل دهد.