• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

پاکسازی پوست صورت | مزایا، روش ها

منظور از پاکسازی پوست چیست ؟

پاکسازی یک واژه‌ی عمومی برای توصیف ترکیبی از روش‌های مراقبت از پوست است که سه هدف کلی را دنبال می‌کنند و هر کدام فوایدی برای پوست دارند:

  1. برداشت سلول‌های مرده یا اگزفولیشن (exfoliation)،
  2. پاکسازی آلودگی‌ها، چربی‌ها و مواد اضافی روی پوست،
  3. کمک به پوست با آبرسانی، تغذیه یا بهبود خونرسانی.

برداشت سلول‌های مرده

سطح پوست از سلول‌های مرده یا لایه‌ی شاخی تشکیل شده است. این سلول‌ها در سطحی‌ترین بخش اپی‌درم پوست قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ی سلول‌های شاخی محافظت از پوست بدن است و اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا محسوب می‌شود.

به طور معمول بدن هر ۳۰ روز یکبار تمام سلول‌های لایه شاخی را حذف و سلول‌های جدیدی جایگزینشان می‌کند. منتها گاهی اوقات این سلول‌های مرده روی پوست تجمع می‌یابند. برداشت سلول‌های مرده یا اگزفولیشن به شما کمک می‌کند که پوست شاداب‌تر و درخشان‌تری داشته باشید.

مشکل اگزفولیشن این است که اگر به شکل صحیحی صورت نگیرد، باعث التهاب پوست می‌شود. مثلاً در گذشته (و حتی امروزه) افراد پوست خود را با کیسه‌های ضخیم آبی رنگ و سفیدآب می‌سابیدند. بعد هم که صورتشان گل می‌انداخت احساس می‌کردند که حسابی پوست خود را پاکسازی کرده‌اند.

گل انداختن و قرمزی پوست، در واقع نشانه‌ی التهاب است و التهاب یکی از عواملی است که باعث تسریع پیری پوست و ظهور علایم پیری مثل چروک‌های عمیق می‌شود. پس هدف اگزفولیشن این است که همزمان با برداشت سلول‌های مرده‌ی اضافی، باعث التهاب پوست نشود.

پاکسازی آلودگی‌ها و چربی‌ها

روی پوست ما را به طور طبیعی چربی‌هایی می‌پوشانند که در حفظ رطوبت پوست موثرند و خواص ضد میکروبی هم دارند. در برخی افراد چربی‌ها روی پوست تجمع پیدا می‌کنند، منافذ پوستی را می‌بندند و باعث آکنه و جوش می‌شوند. پاکسازی می‌تواند چربی‌های اضافی صورت را حذف کند. به علاوه آلودگی‌ها و آلاینده‌هایی که به طور روزمره با آن‌ها در تماس هستیم، روی پوست می‌نشینند و باعث التهاب، بسته شدن منافذ و مشکلات دیگر می‌شوند.

مشکل محصولات پاکسازی پوست که روی حذف چربی‌های اضافی تمرکز دارند این است که مصرف کنندگان گاهی به شکل افراطی از آن‌ها استفاده می‌کنند. یادتان نرود که چربی‌ها برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند. استفاده‌ی نادرست و بیش از حد از اسکراب‌ها یا لایه‌بردارها نه تنها به پوست شما کمک نمی‌کند؛ بلکه به آن آسیب هم می‌رساند.

به طور کلی می‌توانیم انواع روش‌های پاکسازی پوست را به سه دسته تقسیم کنیم:

  • روش‌های خانگی: این روش‌ها را می‌توانید خودتان در خانه انجام دهید. روتین‌ها یا برنامه‌های بسیاری برای این کار در اینترنت وجود دارد. این روش‌ها معمولاً باعث «پاکسازی سطحی پوست» می‌شوند.
  • روش‌های آرایشگاهی: این روش‌ها در آرایشگاه‌ها، مراکز سلامت پوست یا اسپاها انجام می‌شوند و معمولاً در آن‌ها از دستگاه بخور مخصوص، ماساژ و کرم‌های خاصی استفاده می‌شود. پاکسازی حاصل از این روش‌ها معمولاً قوی‌تر از پاکسازی خانگی است ولی باز هم به «پاکسازی عمیق» نمی‌رسند.
  • روش‌های کلینیکی: این روش‌ها باید توسط متخصص پوست یا تکنسین‌های دارای مدرک بهداشت و درمان (مثل پرستاری) انجام شود. روش‌های کلینیکی باعث پاکسازی عمیق پوست شده و با شیوه‌های مختلف انجام می‌شوند.

تفاوت‌های روش‌های پاکسازی کلینیکی و غیر کلینیکی:

پاکسازی کلینیکی پاکسازی خانگی و آرایشگاهی
تهیه مواد استفاده شده به نسخه یا مدرک پزشکی نیاز دارد. از مواد طبیعی، گیاهی یا مواد شیمیایی ضعیف استفاده می‌شود.
ابزارهای کلینیکی بسیار پیشرفته و گران‌قیمت هستند. ابزارها معمولی و غیرتخصصی هستند.
پاکسازی با استفاده از وسایل استریل در محیط استریل صورت می‌گیرد. محیط و ابزار معمولاً استریل نیستند و خطر انتقال بیماری وجود دارد (بیشتر در مورد روش‌های آرایشگاهی).
فرد انجام دهنده‌ی پاکسازی پزشک یا تکنسینی است که مدرک بهداشت و درمان (مثل پرستاری) دارد. فرد انجام دهنده‌ی پاکسازی معمولاً تنها دوره‌های کوتاه مدت مراقبت از پوست را گذرانده است و تجربه پزشکی ندارد.
اثرات پاکسازی قوی بوده و ماندگاری بالایی دارد. تعداد جلسات در سال محدود است. اثرات پاکسازی ضعیف و ماندگاری آن کم است. باید به صورت روزمره یا با فواصل نزدیک انجام شود

 

کلینیک زیبایی میها واقع در لاهیجان با بروزترین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو در خدمت شما می باشد.

شماره تماس

01341219506-7

01342217120

09113405504

09021453930

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *