• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

چگونه از پوست خود در برابر سرما محافظت کنیم؟

با شروع فصل سرما بسیاری از افراد دچار مشکلات پوستی می‌شوند؛ حتی گاهی دیده شده است که این مشکلات کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و موجب محدودیت در بسیاری از کارها شده است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با روشهایی آشنا سازیم که با بکارگیری آنها در روزهای سرد، کمترین آسیب را در پوست خود مشاهده کنید. در ادامه با ما باشید.

 

هوای سرد چه تاثیری روی پوست ما دارد؟

اکنون که کاهش دما شروع شده، مهم است که بدانیم سرما چگونه بر پوست ما تأثیر می گذارد و آیا می توانیم از پوست خود در مقابل سرما مراقبت کنیم تا این اثرات را به حداقل برسانیم؟ در هوای سرد با وجود باران و برف، معمولاً از رطوبت نسبی هوا کاسته می شود و هوا سرد و خشک می‌گردد. این تحولات جوی باعث تغییراتی مانند ایجاد خطوط عمیق تر و پوسته پوسته شدن در پوست می‌شود. علاوه بر این علائم، خارش در دستها، پاها و بازوها نیز ممکن است دیده شود.

 

آنچه با کاهش دما در پوست اتفاق می‌افتد عبارت است از:

درجه حرارت پایین لایه شاخی پوست را نازک می‌کند و اثرات قابل مشاهده آن شبیه داشتن پوست خشک است. علت این وضعیت از دست رفتن سلولهای پوست در دمای پایین است که موجب سایش و التهاب ناشی از آب و هوای سرد می شود. مرگ سلولی در پوست معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که به دلیل کاهش احساس تشنگی در هوای سرد، مایعات کمتری می نوشیم.

 

مراقبت از پوست در روزهای سرد سال

رعایت اصول شستشو و نظافت پوست

شما باید پوست خود را به آرامی شستشو دهید و تایم استحمام و شستن پوست دست و صورت را نیز به حداقل برسانید (نه اینکه نظافت را رعایت نکید، بلکه از شستشوی بی مورد پرهیز نمایید). همچنین از محصولات شوینده مناسب و سازگار با پوست خودتان و به میزان کافی استفاده نمایید. آب باید همیشه گرم باشد ولی نه در حدی که موجب قرمزی پوست شود؛ و از نوسانات دمایی که به دلیل تغییر در کالیبر ورید باعث ایجاد رگهای عنکبوتی و گشاد شدن عروق می شود؛ جلوگیری کنید. پس از دوش گرفتن سعی کنید خود را به آرامی خشک کنید و از کشیدن حوله روی سطح پوست پرهیز نمایید.

برای خشک کردن دستها و صورت نیز حوله را بدون کشیدن روی پوست، فقط به آرامی گذاشته و بردارید. پس از خشک شدن، یک محصول مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید. در فصول گرم لوسیون مناسب تر است و در روزهای سرد به ویژه اگر پوستی خشک دارید؛ بهتر است از محصولات کرمی استفاده کنید.

 

آبرسانی به پوست

هوای سرد به طور غیر مستقیم باعث افزایش خشکی پوست می شود؛ و در این شرایط لایه شاخی پوست که از ما در برابر تغییرات دما محافظت می کند ضعیف می‌گردد و نیاز به بازسازی سلول دارد. بنابراین بسته به نوع پوست خود حداقل 2-3 بار در روز باید از مرطوب کننده استفاده شود. همچنین به محصولات حاوی مواد مغذی، ویتامین C و کلاژن برای کمک به بازسازی سلولی در لایه شاخی پوست نیاز داریم.

 

به دستها و لبهای خود توجه کنید

گسترش روتین آبرسانی به دست و لب بسیار مهم است. از آنجا که ما همیشه نمی خواهیم دستکش بپوشیم ، غیرمعمول نیست که از ناحیه انگشتان آسیب دیدگی جزئی ناشی از درجه حرارت پایین رخ دهد. ما باید با مرطوب سازی دست ها و استفاده از نرم کننده هایی با مقدار زیادی گلیسیرین و اوره به دست های خود توجه بیشتری داشته باشیم تا اثرات خارش ناشی از انقباض عروقی به دلیل هوای سرد را کاهش دهیم.

باید جدا شدن اپیتلیال را در لب ها و خطوط اطراف اطراف بدن و اطراف آن آرام کنید. برای انجام این کار ، ما محصولات با محتوای بالای مواد مغذی و مرطوب کننده را توصیه می کنیم.

 

محافظت از اشعه خورشید

اگرچه تصور می‌شود؛ اشعه ماورا بنفش فقط در روزهای آفتابی بر پوست ما اثرمی گذارد، اما اثبات شده است که چون در این روزهای سرد سال، از پوست غافل می شویم، آفتاب زمستان تأثیر بیشتری بر صورت و به خصوص لب ها دارد. این امر در زمان اسکی آشکار می شود؛ زیرا در برف اشعه زیان آور خورشید تا 80٪ بیشتر از میزان معمول منعکس می‌شود؛ و به همین دلیل می تواند باعث سوختگی درجه یک لب ها، گونه ها، روی بینی و پیشانی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود؛ حتی در روزهای سرد و ابری از مصرف ضد آفتاب و تمدید آن غافل نشوید.

 

عادت های درست و سبک زندگی سالم

سیگار، تنباکو و الکل رادیکال های آزاد تولید می کنند که با تخریب بیشتر مواد اکسید می شوند. آنها همچنین باعث انبساط عروق مرکزی با انقباض عروق محیطی می‌گردند؛ و در جایی که با رگ های خونی پوست روبرو می شوند، باعث کاهش خون در این مناطق و در نتیجه کاهش تغذیه به ارگانهای مختلف از جمله پوست خواهند شد. بنابراین با وصرف این مواد اثرات پیری زودرس، افزایش یافته و مهمتر از همه، باعث تخریب لایه‌های سطحی پوست می‌گردند. عدم مصرف این مواد در همه افراد با هر سنی و در هر زمانی، چه در فصول سرد و چه در روزهای گرم، توصیه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *