کم شدن درد زمان لیزر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های بروز و پیشرفته‌ای در کلینیک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های پیشرفته لیزر موهای زائد با تولید چندین طول‌موج و انجام تنظیمات لازم لیزر موهای زائد برای افراد مختلف بارنگ و نوع پوست و مو متفاوت ساپورت می‌کنند.

این‌گونه دستگاه با داشتن سیستم خنک‌کننده احتمال سوختگی را به حداقل می‌رساند. سیستم خنک‌کننده به‌گونه‌ای عمل می‌کند که هنگام تماس با سطح پوست اجازه بالا رفتن دما در پوست را نمی‌دهد. به همین خاطر درد ناشی از سوزش برطرف می‌شود.

بااین‌حال در ادامه مقاله به بررسی مراقبت‌های لازم برای کاهش درد زمان لیزر درمانی می‌پردازیم.

کاهش درد لیزر با استفاده از بی‌حس‌کننده ها

• معمولاً برای کاهش درد لیزر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود‌‌. حدود نیم ساعت قبل از شروع لیزر درمانی از مواد بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود.
  • استفاده از کمپرس یخ قبل از شروع انجام لیزر می‌تواند کمک بزرگی در بی‌حس شدن ناحیه داشته باشد. استفاده از دستگاه‌های لیزر دارای سیستم خنک‌کننده نقش مهمی در کاهش درد در جلسات لیزر درمانی دارد.
  • در دوران قاعدگی خانم‌ها به دلیل حساسیت بیشتر بدنشان ، با انجام لیزر در این دوران درد بیشتری احساس می‌شود. پیشنهاد می‌شود جلسات لیزر درمانی خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که در این دوران قرار نگیرد.
  • قبل از درمان سعی کنید ، آب زیادی مصرف کنید. نوشیدن زیاد آب قبل از شروع لیزر تأثیر بسیار مؤثری در کاهش سوزش و درد حاصل از لیزر دارد.
  • برای لیزر کردن نیازی به موهای بلند ندارید. پس قبل از این‌که به مرکز زیبایی لیزر مراجعه کنید ، بدن خود را شیو کنید. چراکه درد لیزر برای موهای شیو شده کمتر از موهای بلند است.
  • برخی از دستگاه‌ها سرعت بیشتری در انجام لیزر دارند. بنابراین باعث می‌شود درد کمتری احساس کنید و زودتر به نتیجه دلخواه برسید.
  • از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار و انواع قهوه قبل از درمان خودداری کنید. چراکه وجود کافئین موجب افزایش درد می‌شود.
  • هنگامی‌که در حین درمان لیزر تحمل درد برای شما غیرممکن بود. از پزشک یا تکنسین خود درخواست کنید برای چند دقیقه لیزر را انجام ندهد. در این فاصله زمانی می‌توانید از کمپرس یخ به وضعیت سوزش و درد حاصل از لیزر بهبود دهید.
  • کرم‌های بی‌حسی مانندEMLA (که فقط 2.5٪ لیدوکائین و 2.5٪ پریلوکائین است) یا  ELA Max که یک کرم بی‌حسی بدون نسخه است که نیازی به نسخه ندارد؛ می‌توانند برای نواحی کوچک بدن مانند خط بیکینی استفاده شود. EMLA را می‌توان حدوداً یک ساعت قبل از جلسه لیزر در نواحی کوچک بدن اعمال کرد. اما حتماً متخصص لیزر را در این خصوص در جریان بگذارید. گاهی اوقات مصرف بیش‌ازحد کرم‌های حاوی لیدوکائین موجب می‌شود عوارض جانبی پس از لیزر جبران‌ناپذیر باشد.

هشدار: کرم‌های بی‌حسی نباید در مناطق وسیعی مانند پاها، قفسه سینه یا هنگامی‌که چند ناحیه از بدن در یک روز لیزر می‌شود، استفاده شود.

از ضدالتهاب‌ها استفاده کنید

ضدالتهاب‌هایی مانند  Aleve، Motrin( که به آن ایبوپروفن نیز گفته می‌شود) و Advil بهترین کارایی رادارند. این داروها را طبق دستور پزشک متخصص مصرف کنید. اشتباه رایجی که معمولاً بیماران را دچار مشکل می‌کند، مصرف بیش‌ازحد آن است. همیشه این نوع داروهای ضدالتهاب را همراه با غذا مصرف کنید.

از خنک‌کننده استفاده کنید

از تکنسین بخواهید که قبل و بعد از لیزر از خنک‌کننده آلوئه ورا  روی پوست شما استفاده کند تا ناحیه تحت درمان را آرام و خنک کند. کرم‌های خنک‌کننده می‌توانند التهاب ایجادشده روی پوست را تسکین دهند و درنتیجه درد و سوزش شما کاهش خواهد یافت.

از دستگاه IPL  دوری‌کنید زیرا درد زیادی را تجربه خواهید کرد.

مطمئن شوید که مرکز لیزر از دستگاه Intense Pulsed Light یا IPL استفاده نمی‌کند. در درمان با نور پالس شدید از دستگاه خنک‌کننده استفاده نمی‌کنند که موجب می‌شود درد زیادی را تجربه کنید.

در سال‌های اولیه متخصصان تلاش کردند که به‌منظور کاهش درد ناشی از لیزر IPL یک دستگاه خنک‌کننده را به یکی از دستگاه‌های لیزر IPL به نام Photoderm اضافه کنند اما استفاده از دستگاه خنک‌کننده موجب شد که این درمان بی‌اثر باشد؛ به همین دلیل دستگاه لیزر IPL با ایجاد حرارت بسیار زیاد روی پوست، موجب می‌شود درد بسیار زیادی داشته باشید.

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد را رعایت نمایید

• البته فاصله بین هر جلسه توسط پزشک تعیین می‌شود.
  • اما فاصله استاندارد بین هر جلسه بین 25 تا 30 روز متغیر است.
  • البته فاصله دو و یا سه جلسه آخر را می‌توان بیشتر یک ماه افزایش داد.
  • انجام لیزر در فاصله‌های کوتاه دردآور است و در فاصله‌های  طولانی درنتیجه کار تأثیر می‌گذارد.

در طول درمان با لیزر با متخصص صحبت کنید

در جراحی ، به این روش، بیهوشی کلامی گفته می‌شود. صحبت کردن  ذهن شمارا طی عمل جراحی موضعی که بیدار هستید، منحرف کرده و برای کاهش درد هنگام لیزر موهای زائد بسیار مفید است. وقتی روی آنچه احساس می‌کنید متمرکز نباشید و به چیزی که می‌خواهید بگویید فکر می‌کنید، درد زیادی احساس نمی‌کنید.

قبل از جلسات لیزر، موهای خود را شیو کنید

هرچه طول مو طولانی‌تر باشد، درد ناشی از لیزر موهای زائد بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که معمولاً توصیه می‌شود حداقل یک یا دو روز قبل از درمان، ناحیه را اصلاح کنید تا موهای ناحیه تحت درمان را تا حد امکان کوتاه شود، اما مطمئن شوید که برای کار با لیزر قابل‌مشاهده است. بنابراین نباید از روش‌هایی مانند اپیلاسیون استفاده کنید.

سرعت مناسبی را انتخاب کنید.

هر تکنسینی تکنیک خاص خود را در استفاده از لیزر دارد. برخی ترجیح می‌دهند با سرعت آهسته و درعین‌حال مداوم پیشروی کنند. برخی دیگر دستگاه لیزر مو را سریع‌تر با فواصل زمانی به کار می‌برند. اگر از سرعت عمل متخصص لیزر ناراضی هستید، از تکنسین بخواهید که سرعت خود را طبق راحتی شما تنظیم کند.

در مورد میزان درد نیز همین مسئله صادق است. هرلحظه که درد غیرقابل‌تحملی را تجربه کردید، از تکنسین بخواهید که فوراً متوقف شود. آن‌ها همیشه می‌توانند قبل از ادامه لیزر، زمان کافی را به شما اختصاص دهند تا احساس آرامش کنید.

کلینیک زیبایی میها واقع در لاهیجان با بروزترین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو در خدمت شما می باشد.

لیزر موی زائد