• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

بوتاکس کف دست و درمان تعریق بیش از حد آن

اختلال هایپرهیدروزیس و بوتاکس کف دست

تزریق بوتاکس تکنیکی است که برای درمان انواع شرایط پزشکی استفاده می­شود. برای مثال بوتاکس کف دست و بوتاکس برای رفع میگرن دو نمونه از درمان­ بر پایه بوتاکس هستند. بوتاکس نوعی نوروتوکسین است که از نوعی باکتری­ ساخته شده و باعث ایجاد بوتولیسم (نوعی مسمومیت غذایی) می­شود و اگر به طور مناسب توسط یک پزشک متخصص استفاده شود بسیار ایمن است.

بوتاکس کف دست برای درمان اختلال هایپرهیدروز انجام می­شود. هایپرهیدروز به هرگونه تعریقِ بیش از حدِ نرمال در اندام­های مختلف بدن اطلاق می­شود، به ویژه وقتی هوا گرم نیست. افراد مبتلا به این اختلال قطرات عرق را احساس می­کنند و این موضوع خصوصاً در کف دست­ها بسیار آزاردهنده است.

تزریق بوتاکس گزینه جدید درمانی برای مبتلایان به هایپرهیدروز است. اگر تعریق شما با تجویز داروهای ضد تعریق بهبود پیدا نکند، ممکن است کاندیدای بوتاکس باشید.

بوتاکس کف دست

مکانیسم و عملکرد بوتاکس کف دست

بوتاکس، با مسدود کردن اعصاب مسئول فعال کردن غدد تعریق عمل می‌کند. به طور معمول، سیستم عصبی، غدد تعریق را زمانی فعال می‌کند که دمای بدن افزایش یافته باشد. این روشی است که بدن به طور خودکار خود را خنک می‌کند. با این وجود، در افراد مبتلا به اختلال هایپرهیدروز، اعصابی که به غدد تعریق سیگنال می­دهند بیش از حد نرمال، فعال هستند.

هنگامی که بوتاکس به طور مستقیم به قسمت‌هایی از بدن که دچار تعریق بیش از حد است تزریق می­شود، در اصل اعصاب بیش فعال آن ناحیه فلج می‌شوند. وقتی که اعصاب نتوانند به غده‌های عرق سیگنال رسانی کنند؛ عرق نمی‌کنید. با این حال، بوتاکس، تنها از تعریق در ناحیه ویژه‌ای که در آن تزریق انجام شده، جلوگیری می‌کند.

بوتاکس کف دست

مراقبت­ های لازم قبل و پس از بوتاکس کف دست

تزریق بوتاکس یک روش ساده و سریع است که در مطب پزشک متخصص پوست و مو انجام می­شود. پزشکان معمولاً از شما می­خواهند که دو یا سه روز قبل از تزریق، از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید تا از کبودی در ناحیه درمان جلوگیری شود. در روز تزریقِ بوتاکس کف دست، ابتدا یک تست ید و نشاسته برای مشخص شدن نقاطی که بیشترین تعریق را دارند انجام می­شود و محل تزریق علامت­گذاری می­شود.

سپس پزشک تزریقات متعددی را بر روی کف دست انجام می­دهد و برای کاهش درد از روش ­هایی چون کمپرس یخ، بی­حسی موضعی و دستگاه ­های خنک کننده پوست استفاده خواهد کرد. پس از تزریق بهتر است طی ساعات اولیه از شست و شوی دست ­ها پرهیز شود. همچنین باید از فعالیت­ های سنگین اجتناب نمود. در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم و استفاده بیشتر از مایعات و میوه ­ها و سبزیجات تازه و همچنین عدم استعمال دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی ­های حاوی الکل پیش از تزریق و پس از آن نیز تأثیر بسزایی در حصول نتایج بهتر از بوتاکس کف دست دارد.

بوتاکس کف دست

میزان ماندگاری بوتاکس کف دست

بوتاکس کف دست در صورتی که توسط یک پزشک متخصص انجام شود بیشترین تأثیر را در درمان تعریق کف دست دارد. اثرات این روش درمانی حداقل ۶ ماه ماندگاری دارد. در برخی افراد این اثرات تا ۱۲ ماه دوام دارد. پس از طی این دوره، با تشخیص پزشک زیبایی می­توان تزریق مجدد را انجام داد. مطالعات نشان داده است که بوتاکس در ۸۰ تا ۹۰ درصد از موارد، اختلال تعریق کف دست را درمان می­کند.

عوارض بوتاکس کف دست

شایع ترین عارضه تزریق بوتولینوم در کف دست و کف پا درد و کبودی فوری در محل تزریق است. تزریق بوتاکس کف دست گاهی می تواند باعث ضعف در عضلات دست و آتروفی عضلات شود. این عارضه تقریباً شایع است. سایر عوارض ناشی از بلوک عصب منطقه ­ای است و می­تواند شامل نوروپاتی، اختلال در مهارت و حرکت دست و سایر مشکلات بالقوه باشد.

بلوک عصبی مچ دست، که اغلب به عنوان یک روش کنترل درد در بیماران تحت درمان بوتاکس کاربرد دارد  نیز می­تواند منجر به عوارض جانبی آنی شود.

دیگر عارضه جانبی تزریق بوتاکس کف دست وضعیتی به نام واکنش هیپرمی است که موجب انباشت خون در محل تزریق می­گردد. در موارد بسیار اندکی از بیماران تحت درمان با بوتاکس، هماتوم و تورم ناشی از لخته شدن خون در زیر پوست گزارش شده است.

اگرچه این موارد به صورت نادر رخ داده است، اما به طور کلی، بوتاکس کف دست به عنوان یک درمان نسبتاً بی­خطر برای هایپرهیدروز شناخته می­شود. تصور می­شود بیشتر بیمارانی که از ادامه درمان خودداری می­کنند به دلیل درد ناشی از تزریق است و یا اینکه احساس می­کنند این روش تهاجمی است.

بوتاکس کف دست

موارد منع مصرف

هرچند تزریق بوتاکس برای درمان تعریق کف دست یک درمان مؤثر است، اما مواردی وجود دارد که بوتاکس کف دست نباید به عنوان گزینه درمانی در نظر گرفته شود. بوتاکس یک داروی دسته C برای زنان باردار محسوب می­شود، به این معنا که ممکن است بر روی جنین تأثیر منفی بگذارد. بنابراین باید در دوران بارداری از آن خودداری کرد. مهم است که قبل از شروع درمان مطمئن شوید که نسبت به سم بوتولینوم حساسیت ندارید. همچنین داروهای خاصی وجود دارد که می توانند بر متابولیسم بوتولین تأثیر بگذارند و استفاده از آن را خطرناک کند.

در حالی که افراد معمولاً پس از دریافت تزریق بوتاکس هیچ عارضه جانبی جدی را تجربه نمی­کنند، اما پزشکان برای کسانی که در مشاغلی فعال هستند که نیاز به حرکت و قدرت دست دارد بوتاکس کف دست را با احتیاط بیشتری انجام می­دهند.  بوتاکس هنوز هم برای افراد، در این شرایط توصیه می­شود، اما پزشکان توصیه می­کنند که ابتدا بوتاکس به دست غالب فرد تزریق نشود، تا اطمینان حاصل شود که عوارضی رخ نمی­دهد. در صورت عدم بروز اختلال در دست غیر غالب، پزشک در جلسات بعدی تزریق به دست غالب را انجام می­دهد.

هزینه­ های تزریق بوتاکس به کف دست

هزینه تزریق بوتاکس بسته به شرایط شما و همچنین عواملی مانند نوع بوتاکس مورد استفاده در تزریق، تعداد تزریق و پزشک منتخب، بسیار متفاوت است. اگر بوتاکس به چندین ناحیه از بدن مانند دست­ ها و زیر بغل برای رفع تعریق تزریق شود، هزینه­ ها قابل توجه است. اما هزینه این درمان به تنهایی بالا نیست. خوشبختانه بسیاری از شرکت ­های بیمه کل یا بخشی از هزینه تزریق بوتاکس برای درمان اختلال هایپرهیدروز را پوشش می­دهند. با این وجود پیش از شروع درمان از جزئیات طرح­های پوششی شرکت بیمه خود کسب اطلاع نمایید.

بوتاکس کف دستجمع­ بندی

بوتاکس کف دست از جمله مؤثرترین روش­های درمان اختلال تعریق بیش از حد در کف دست­ها است. در این روش، پزشک با تزریق بوتاکس عصب­های مسئول فعال کردن غدد تعریق را غیر فعال می­کند و به این ترتیب از عرق کردن بیش از حد دست جلوگیری می­شود. ماندگاری تزریق بوتاکس در کف دست­ها بین ۶ ماه تا ۱۲ ماه است.

همچنین بخوانید:

تزریق چربی برای رفع پیری

تیرگی وسیاهی زیر بغل چگونه درمان می شود؟

 

درمان تعریق زیر بغل با بوتاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *