تزریق بوتاکس صورت؛ عوارض و فواید تزریق بوتاکس

بوتاکس صورت؛ عوارض و فواید تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس صورت یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای کاهش خطوط اضافی ناحیه بین ابروها، پیشانی و اطراف چشم‌ها محسوب می‌شود. این روش درمانی موقتی بوده و برای صاف‌کردن ظاهر چین‌وچروک‌ها و پیشگیری از ایجاد چروک‌های جدید استفاده می‌شود. در جهان شرکت‌های مختلفی وجود دارند که برندهای معتبری از بوتاکس را به کل دنیا عرضه می‌کنند. اگر قصد دارید با تزریق بوتاکس به مطلوب‌ترین نتیجه ممکن برای جوانسازی صورت خود برسید، بهتر است از مارک‌های معتبر استفاده کنید. همچنین انتخاب کلینیک معتبر و پزشک باتجربه در کاهش عوارض ناشی از تزریق بوتاکس بسیار موثر است. باتوجه‌به اهمیت این موضوع و رواج تزریق بوتاکس، در این مطلب سعی داریم به بررسی تمام جنبه‌های بوتاکس صورت بپردازیم.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک درمان تزریقی شل‌کننده عضله برای رفع ظاهر چین‌وچروک است. در بوتاکس از سم بوتولینوم نوع A به‌ویژه OnabotulinumtoxinA برای فلج‌کردن موقتی ماهیچه‌ها استفاده می‌شود. این کار به کاهش خطوط اضافی و چین‌وچروک صورت کمک می‌کند. باید بدانید بوتاکس صورت یک روش درمانی کم تهاجم و ایمن است.

جالب است بدانید بوتاکس در ابتدا در سال 1989 برای درمان بلفارواسپاسم و سایر مشکلات عضلانی چشم مورد تایید FDA قرار گرفت. در سال 2002، FDA استفاده از بوتاکس را برای درمان زیبایی خطوط اخم متوسط ​​تا شدید موجود بین ابروها تایید کرد. سپس در سال 2013 توسط FDA برای درمان چین‌وچروک گوشه چشم (پای کلاغ) نیز تایید شد. طبق یک مطالعه بالینی در سال 2016، بوتاکس یک درمان ساده، ایمن و موثر برای کاهش چین‌وچروک پیشانی است.

بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

بوتاکس صورت با مسدودکردن موقت سیگنال‌های عصبی و انقباضات ماهیچه‌ای عمل می‌کند. این کار باعث بهبود ظاهر چین‌وچروک دور چشم و بین ابروها می‌شود. بوتاکس همچنین می‌تواند با جلوگیری از انقباض عضلات صورت، تشکیل خطوط جدید را کند کند. اگر نگران درد یا ناراحتی ناشی از تزریق بوتاکس هستید، یک بی‌حس‌کننده موضعی یا یخ می‌تواند ناحیه درمان را بی‌حس کند.

در طول روش درمانی بوتاکس، پزشک شما از یک سوزن نازک برای تزریق سم بوتولینوم نوع A استفاده می‌کند. معمولاً برای صاف‌کردن خطوط پای کلاغی کنار چشم‌ها به سه تزریق در کناره هر چشم نیاز دارید. کل این روش تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد.

مهم ترین مصارف زیبایی و پزشکی بوتاکس

شاید در نگاه اول فکر کنید بوتاکس فقط برای کاهش چروک‌های ایجاد شده در ناحیه پیشانی و اطراف چشم استفاده می‌شود، اما باید بدانید بوتاکس در درمان‌های زیبایی و پزشکی کاربرد فراوان دارد. درواقع ازجمله مهم‌ترین مصارف زیبایی بوتاکس صورت، کاهش چین‌وچروک صورت است. طبق گفته هیئت جراحی زیبایی آمریکا، تزریق بوتاکس محبوب‌ترین و رایج‌ترین درمان زیبایی در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

در سال 2016، بیش از 7 میلیون نفر تحت درمان بوتاکس قرار گرفتند. اثرات بوتاکس صورت موقتی است و بسته‌به نوع درمان، 3 تا 12 ماه طول می‌کشد. اکثر افراد در استفاده از بوتاکس از جنبه زیبایی اغلب درخواست تزریق در نواحی زیر را دارند:

• چین‌وچروک موجود بین ابروها که به آنها خطوط اخم، خطوط گلابلار یا یازده می‌گویند.
  • چین‌وچروک دور چشم که به نام پنجه کلاغی نیز شناخته می‌شود.
  • چین‌های افقی در پیشانی
  • خطوط ایجاد شده در گوشه‌های دهان
  • پوست سنگ سنگی روی چانه

علاوه‌بر کاربرد بوتاکس صورت از جنبه زیبایی، برای برخی درمان‌های پزشکی نیز از آن استفاده می‌شود. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، از بوتاکس برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کنند که بیشتر آنها بر سیستم عصبی عضلانی تأثیر می‌گذارد. به طور کلی FDAبوتاکس را برای استفاده پزشکی در موارد زیر تایید کرده است، مگر اینکه مشخص شده باشد تاییدیه برای استفاده در افراد 18 سال یا بالاتر است:

• اسپاستیسیتی اندام فوقانی، در افراد بالای 2 سال
  • چشم‌های ضربدری یا استرابیسم در افراد بالای 12 سال
  • تعریق شدید زیربغل یا هیپرهیدروزیس
  • پیشگیری از میگرن، در افرادی که سردردهای میگرنی آنها حداقل 4 ساعت در 15 روز یا بیشتر در ماه طول می‌کشد.
  • کاهش علائم مثانه بیش‌فعال، به‌دلیل یک بیماری عصبی. در صورت عدم درمان مشکل و بیماری موردنظر با داروهای آنتی کولینرژیک از روش بوتاکس استفاده می‌شود.
  • اسپاسم پلک یا بلفارواسپاسم به دلیل دیستونی
  •  یک اختلال حرکتی عصبی به نام دیستونی دهانه رحم

عوارض جانبی بوتاکس صورت

بعد از انجام بوتاکس ممکن است کبودی یا ناراحتی جزئی رخ دهد، اما این عوارض جانبی باید ظرف چند روز بهبود یابد. سایر عوارض جانبی بوتاکس صورت، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تورم یا افتادگی در ناحیه پلک
  • گردن‌درد
  • دوبینی
  • خشکی چشم
  • واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات
  •  خارش
  •  علائم آسم

تزریق بوتاکس صورت؛ عوارض و فواید تزریق بوتاکس

مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق بوتاکس صورت

بوتاکس صورت یک درمان ساده و کم‌خطر است که عوارض آن نیز بسیار محدود و گذرا می‌باشد. برای کاهش عوارض ناشی از بوتاکس، بهتر است به توصیه‌ها و مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق بوتاکس توجه داشته باشید.

مراقبت های قبل از بوتاکس صورت

برخی از مهم‌ترین مراقبت‌هایی که قبل از اقدام برای تزریق بوتاکس باید آن‌ها را انجام داده و رعایت کنید، عبارت است از:

• یک هفته قبل از تزریق بوتاکس الکل ننوشید: بوتاکس با نتایجی که در کاهش خطوط اضافی و چین‌وچروک صورت دارد، می‌تواند ظاهری جوان‌تر به شما بدهد. درحالی که هیچ زمان استراحتی پس از درمان بوتاکس صورت نیاز ندارید، اما باید بدانید که وجود یک عامل مهم ممکن است مانع از بهره‌مندی شما از اثرات بوتاکس در زمان اولیه شود. نوشیدن الکل ازجمله کارهایی است که باید قبل از بوتاکس از آن اجتناب کنید، چراکه اثرات آن می‌تواند امکان کبودی پس از بوتاکس را افزایش دهد. برای جلوگیری از این امر، باید برای هفت روز قبل از مراجعه به دکتر، نوشیدن الکل را کنار بگذارید.
  • در طول هفته، پیش از انجام بوتاکس از داروهای ضدالتهابی استفاده نکنید: در حالت ایده‌آل، می‌توانید در عرض 4 تا 5 روز از نتایج درمان بوتاکس خود لذت ببرید. با این حال، کبودی و تغییر رنگ در نواحی تزریق، بخشی از عوارض تزریق بوتاکس صورت است. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف داروهای ضدالتهابی به مدت هفت روز قبل از تزریق بوتاکس خودداری کنید، زیرا امکان کبودی را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید بیماران خاصی هستند که برای آنها مصرف داروهای ضدالتهابی از نظر پزشکی ضروری است. اگر مورد شما این است، لطفاً این نیاز را با دکتر خود در جلسه مشاوره اولیه درمیان بگذارید تا او بتواند مراقبت شما را براساس آن برنامه‌ریزی کند.
  • از مصرف غذاهای حاوی سیر خودداری کنید: خوردن سیر می‌تواند احتمال کبودی بعداز بوتاکس را افزایش دهد. بیماران به مدت هفت روز قبل از تزریق بوتاکس صورت، نباید غذای حاوی سیر مصرف کنند.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس صورت

شما همچنین باید بعد از تزریق بوتاکس برای رسیدن به بهترین نتیجه درمانی، به این موارد توجه داشته باشید:

• انجام فعالیت‌های بدنی را محدود کنید: درحالی‌که بسیاری از بیماران برای سلامتی و تناسب‌اندام خود ورزش می‌کنند، توصیه می‌شود بعد از تزریق بوتاکس ورزش و فعالیت بدنی سنگین را محدود کنید، زیرا ورزش می‌تواند فشارخون فرد را افزایش دهد. افرادی که بلافاصله پس از بوتاکس ورزش می‌کنند، خطر بروز التهاب را افزایش می‌دهند.
  • آرایش کردن را محدود کنید: بهتر است تا یک روز بعد از تزریق بوتاکس صورت از آرایش استفاده نکنید. آرایش و سایر مواد اعمال شده روی پوست، ممکن است با محل‌های تزریق بوتاکس تداخل داشته باشند و این می‌تواند منجربه عفونت، قرمزی، تورم و ناراحتی پوستی شود.
  • از یک پاک کننده ملایم صورت استفاده کنید: رژیم بهداشتی مناسب می‌تواند پوست شما را سالم و زیبا نگه دارد. با این حال، ممکن است از یک پاک کننده تهاجمی صورت استفاده کنید که می‌تواند بعد از تزریق بوتاکس صورت، باعث عفونت شود. توصیه می‌شود درصورت لزوم از پاک‌کننده‌های جایگزین استفاده کنید. شما می‌توانید 24 ساعت پس از بوتاکس به روال بهداشتی عادی خود بازگردید.