• گیلان ، لاهیجان ، شیشه گران،بهشتی9،ساختمان بهشت،طبقه 2، واحد 3 و 4
  • تلفن تماس :  7 الی 01341219506 | 09021453930
  • شنبه - پنجشنبه   8 صبح - 21 شب

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

آیا لیزر برای بدن ضرر دارد؟

استفاده از لیزر برای بدن در شرایط خاص مانند درمان برخی بیماری‌ها و روش‌های زیبایی‌سازی امکان‌پذیر است. با این حال، استفاده نادرست از لیزر و یا استفاده از دستگاه‌های لیزری نامناسب، ممکن است باعث آسیب به بافت‌های بدنی شود.

به عنوان مثال، استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد، اگر با دستگاه نامناسب یا توسط شخصی که مهارت کافی برای استفاده از دستگاه را ندارد، انجام شود، می‌تواند باعث سوختگی و آسیب به پوست شود. همچنین، استفاده از لیزر برای درمان بعضی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و جوش‌های شدید، ممکن است ریسک‌هایی داشته باشد و باید توسط متخصصین پوست درمان شود.

بنابراین، استفاده از لیزر برای بدن با توجه به شرایط خاص و با رعایت اصول بهداشتی، می‌تواند امن باشد، اما در غیر اینصورت، ممکن است ضررات جدی به بدن برساند. برای استفاده از لیزر بهتر است از متخصصین مجرب و دارای مجوز استفاده کرد و توصیه‌های آن‌ها را رعایت کرد.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

حذف دائمی موهای زائد بدن با دستگاه لیزر یکی از روش‌های ایمن و بی‌خطر است است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و ارزش افزوده آن در بین روش‌های موجود از بین بردن موهای زائد دائمی بودن آن است. دستگاه لیزر مخصوص دستگاه‌های به روز مانند دستگاه تیتانیوم می‌تواند بدون خطر و درد برای همیشه موهای زائد شما را حذف کند.

با این تفاسیر که درمان با لیزر یک روش بی خطر و دائمی است؛ اما به توصیه پزشکان استفاده از آن برای برخی از افراد منع شده است. بهتر است همیشه قبل از استفاده از لیزر با یک متخصص مشورت کنید تا در صورت وجود مشکل بتوانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

برخی از افراد ممکن است مبتلا به بیماری‌های خاص پوستی یا در شرایط خاص فیزیولوژیکی همچون بارداری قرار داشته باشند. افراد در این شرایط نمی‌توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؛ زیرا باعث کاهش بازدهی لیزر و تشدید عوارض جانبی آن می‌شود. افرادی که در این شرایط هستند باید از روش‌های دیگری برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند. برای دانستن این موضوع که لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد برخی از موارد منع لیزر موهای زائد را بیان می‌کنیم.

افرادی که از اسپری های برنزه کننده استفاده کرده اند

اگر از اسپری برنز کننده استفاده کردید یا حمام آفتاب گرفتید؛ نمی‌توانید تا حداقل 14 روز برای لیزر موهای زائد اقدام کنید. در این شرایط امکان سوختگی و آسیب بعد از لیزر موهای زائد بیشتر می‌شود. استفاده از دستگاه لیزر در زمان برنزه بودن این نیست که تا آخر عمر نمی‌توانید لیزر درمانی انجام دهید.

اگر برنزه کرده باشید ملانین سطح پوست شما بالا می‌رود و نتور لیزر به جای تمرکز روی ریشه موها تمرکز بر روی ملانین ناشی از برنزه کردن مو می‌گذارد. در نتیجه تمرکز برای از بین بردن موهای زائد کم می‌شود. در برخی موارد برنزه کردن رنگ موها را روشن می‌کند که همین باعث کاهش اثر بخشی دستگاه می‌شود. مهم است که قبل از راجع برای لیزر موهای زائد دست از آفتاب گرفتن بکشید.

افرادی که ویتامینهای خاصی مصرف می کنند

یکی از موردهایی که باعث منع لیزر موهای زائد می‌شود استفاده از ویتامین A است. این ویتامین که یک مکمل غذایی است و پوست را نسبت به نور حساس می‌کند. این ویتامین اگر زیاد مصرف شود باعث مسمومیت می‌شود و جدای از عوارض آن شامل خواب آلودگی، تحریک پذیری، درد در ناحیه وحالت تهوع است. پس بهتر است دوره لیزر درمانی را بعد از تمام شدن دوره مصرف ویتامین A موکول کنید.

افرادی که از داروهای از بین برنده جوش استفاده کرده اند

داروهایی که برای از بین جوش‌ها به کار برده می‌شود با تحریک پذیری پوست و کاهش رطوبت سطح پوست باعث آسیب پذیری پوست می‌شود. افرادی که برای از بین بردن آکنه در سطح پوست از داروهای راکوتان استفاده می‌کنند وضعیت پوست آن‌ها ضعیف است. از دیگر عوارض این دارو خشکی سطح پوست و حساس شدن پوست در برابر نور خورشید است. به طور کلی افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌‎کنند که سبب حساسیت پوست می‌شوند باید تا پایان دوره مصرف صبر کنند و بعد از اتمام لیزر درمانی را شروع کنند.

افرادی که دارای کهیر و پوست‌های حساس هستند

وجود برخی از التهابات و تغییر رنگ در سطح پوست مانند قرمزی شدن با صورتی شدن پوست که می‌تواند حاد یا در مواردی مزمن باشند. تا 24 ساعت قبل از از بین رفتن آن نمی‌توانید لیزر موهای زائد انجام دهید. اگر سابقه کهیر زدن با حساسیت پوستی دارید به علت استفاده از سیستم خنک کننده که ممکن است پوست شما را تحریک کند حتما قبل از لیزر با دکتر خود مشورت کنید.

افرادی که دارای خالکوبی یا تاتو در ناحیه تحت لیزر هستند

از دیگر مواردی که نباید لیزر موهای زائد انجام داد وجود خالکوبی یا تاتو در ناحیه لیزر است. رنگدانه‌های به جا مانده برای تاتو تمام تمرک نور ناشی از دستگاه لیزر را جذب می‌کنند و نمی‌‍گذارند نور لیزر تا عمق ناحیه فولیکول‌ها نفوذ کند و همچنین لیزر روی خالکوبی امکان آسیب به بافت پوست را هم دارد. در مواردی چون تمرکز لیزر روی رنگدانه‌های تاتو می‌رود رنگ تاتو را هم کمرنگ می‌کند.

زنان باردار

به علت تغییرات و نوسانات هورمونی که برای مادران باردار به وجود می‌آید ممکن است در نواحی که قبلا مو نداشتند مانند گردن، شکم و سینه رویش مو مشاهده کنند. درست است که لیزر موهای زائد بی خطر است اما مطالعات دقیقی درباره اثرات پرتو لیزر بر روی جنین مورد بررسی قرار نگرفته است به همین علت توصیه می‌شود که لیزر موهای زائد را به دوران بعد از بارداری موکول کنید. بعد از زایمان و زمان بالانس شدن هورمون‌ها مقداری از موهای زائد شما کم می‌شود.

به طور خلاصه لیزر موهای زائد در دوران بارداری خطرناک نیست؛ اما به دلیل این که مطالعات دقیق درباره لیزر موهای زائد در دوره بارداری صورت نگرفته است بهتر است بعد از زایمان زمانی که هورمون‌های شما بالانس شدن برای لیزر موهای زائد اقدام کنید. لیزر در دوران شیردهی منعی ندارد اما برخی از پزشکان معتقدند که نباید در ناحیه اطراف سینه را لیزر کرد.

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند

از دیگر موارد منع لیزر موهای زائد استفاده از داروهای ضد انعقاد خون است این داروها باعث خونریزی در زیر سطح پوست می‌شوند. داروهای ضد انعقاد خون به رقیق شدن خون کمک می‌کند و مانع لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود. از عوارض این داروها این است که ریسک خونریزی افزایش می‌دهد. ممکن است در پروسه لیزر درمانی دچار خونریزی شوید پس بهتر است اگر از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنید، پزشک خود را مطلع کنید. برخی از داروهای رقیق کننده خون شامل موارد زیر است:

  1. هپارین
  2. وارفاین
  3. ریواکسابان
  4. آناگونیست
  5. آرگاتروبان
  6. آسپرین
  7. کلوپیدوگرل

وجود خال‌ها در ناحیه

خال‌ها باعث منحرف شدن نور لیزر از فولیکول‌ها و حتی آسیب دیدن پوست می‌شود. هنگام لیزر کردن بهتر است شات‌ها از خال دور باشند اگر تعداد خال در ناحیه که قصد لیزر دارید زیاد باشد ممکن است سبب انحراف و عدم تمرکز انرژی گرمایی از فولیکول‌ها و منطقه بین آن‌ها باشد.

افرادی که به بیماری هرپس یا زگیل ناحیه تناسلی مبتلا هستند

تبخال نوعی بیماری مسری است که عامل آن سیمپلکس (HSV) است. اگه چنین بیمار مبتلا هستید نباید لیزر موهای زائد انجام دهید. برخی از بیماران از ابتلا به این بیماری آگاهی ندارند بهتر است قبل از لیزر موهای زائد به وسیله سوزاندن یا کرایوتراپی آن را از بین ببرید و سپس از داروهای ضد ویروسی استفاده کنید. بعد از تموم شدن این دوره به پزشک مراجعه کنید و طبق نظر او عمل کنید.

افرادی که دارای عفونت پوستی هستند

اگر زخم باز، عفونت پوستی یا درگیری قارچی دارید، تا بهبود کامل آن و برطرف کردن همه علائم به هیچ عنوان نباید لیزر موهای زائد انجام دهید.

افرادی که دارای واکنش شدید یا آلرژی هستند

اگر دچار آلرژی یا واکنش‌های شدید، مثل درماتوزهای بولوتیک، کهیر هستید بهتر است برای عمل لیزر موهای زائد با پزشک متخصص مشورت کنید تا با بررسی دقیق پزشک به شما توصیه کند که می‌توانید لیزر انجام دهید یا خیر.

پرمویی یا هیرسوتیسم

هیرسوتیسم، رشد بدون دلیل موها به سبب مشکلات هورمونی در ناحیه سر، صورت،شکم و پشت است. در این بیماری موها بیشتر به رنگ سیاه و کلفت است. شیوع این بیماری در خانم نسبت به آقایان کمتر است. اما با این تفاسیر اگر چنین بیماری دارید بهتر است به دکتر غدد یا زنان مراجعه کنید و بعد از مشخص شدن نتیجه از دکتر بپرسید برای شروع لیزر درمانی مشورت بگیرید ولی تا برطرف نشدن مشکلتان جلسات لیزر را شروع نکنید چون بی‌فایده است.

داروهایی که حاوی طلا است

این داروها برای درمان بیماری‌های آرتریت روماتوئید به کار می‌روند و می‌تواند عوارض پوستی داشته باشد. در این موارد قبل از لیزر موهای زائد باید با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

با موارد منع لیزر موهای زائد آشنا شدید و تا حدودی به پاسخ سوال لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد رسیدید. همان مقدار که موارد بالا می‌تواند تا حدود زیادی به پوست شما آسیب وارد کند، دستگاه‌های لیزر بی‌کیفیت نیز می‌توانند. برخی از دستگاه‌های چینی و بی‌کیفیت که برخی از کلینیک‌ها برای کاهش هزینه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند ممکن است به پوست شما آسیب وارد کند. در مقابل دستگاه‌های لیزر غیر تماسی و مجهز به سه طول موج دایود، الکساندرایت، ان دیاگ مانند دستگاه پلاتینیوم چون همه استانداردهای 2024را دارد به پوست شما آسیب وارد نمی‌کند.

 

 

کلینیک زیبایی میها واقع در لاهیجان با بروزترین خدمات مراقبت و زیبایی پوست و مو در خدمت شما می باشد.

01341219506-7

09021453930

09113405504

 

لیزر موی زائد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *